Eva i Norrköping
15-03-2003, 19:32
Jag har en liten klätterhortensia mot en norrvägg. Jag vet ju att de är långsamma av sig i starten, så jag tänkte fylla ut väggen med någon ettårig klättrande sak.... Vad skulle kunna gå tror ni? Jättetacksam för förslag!
Adri-Anne
15-03-2003, 21:29
Japansk humle. Mycket vacker med sina stora vitspräckliga blad.
Växer otroligt fort. Så fröet i april och plantera ut 2-3 plantor när frostrisken är över, det blir jättefint.
Eva i Norrköping
15-03-2003, 23:09
Men humle är ju flerårig? Eller är den japanska inte det? Jag vill ha något som jag kan täcka väggen med bara några somrar framåt, tills klätterhortensian tagit sig ett stycke upp.
Adri-Anne
16-03-2003, 07:32
Den japanska är inte flerårig, den måste sås varje år.
Den växer 3-4 meter på en sommar. Vill ha välgödslad jord.
Förutom dom vackra bladen har den en till fördel,den behöver inte bindas upp, den klättrar själv utan stöd, bara den får hjälp på traven.
Gunvor Nilsson
16-03-2003, 11:12
Rara Växster har en svart purpurvinda Impomoea purpurea. Starkväxande, ca 2-3 mtr., blommar hela sommaren med ca 7 cm diam. blommor, nästan svarta med lysande rosa markering runt krämvitt öga. Trivs i svalt klimat. Det står inget om skugga. Bild finns på Rara Växsters hemsida.
Själv har jag beställt Eldkrasse som blir ca 3 mtr och blommar hela sommaren, men den är perenn och skall täckas på vintern.
Eva i Norrköping
16-03-2003, 19:18
Då kanske jag ska prova japansk humle då, det lät trevligt med vitspräckliga blad. Det kan ju lysa upp lite där i skuggan!
Ipomoea har jag erfarenheten att de gillar sol och värme, och det lbir det ju intem ycket av på norrsidan tyvärr.
kerstin z5-6
16-03-2003, 21:20
Om du kan tänka dig en bienn växt föreslår jag det klättrande rosa hjärtat Adlumnia fungosa.
Blomman liknar ett mini löjtnantshjärta,-massor av dom . finflikigt ljusgrönt bladverk -ska vara i halvskugga -gillar inte för mycket sol .
Blir minst 3-4 m hög och ganska bred..
När den andra växten vuxit till sig kan du flytta bort de små självsådda rosetterna till annan plats(om du har tur o får sådana)
Eva i Norrköping
16-03-2003, 21:50
Oj, det låter som ett spännande förslag, Kerstin! Har inte hört talas om växten. Ska söka rätt på bilder och se om jag kan hitta den. Tack för tipset!
kerstin z5-6
16-03-2003, 22:34
Eftersom bilderna jag tidigare hittat på Internet är rätt dåliga-tar jag mig friheten att visa en forumkompis växt

Sänder honom ett mail om att jag gjort länken hit
Av nån konstig anledning är bilderna på min egen kvar i den riktiga "kameran som jag la undan när jag fick min digitala
Men japansk humle har väl inte vitspräckliga blad? Inte på min fröpåse i alla fall, här är de helgröna.
Eva i Norrköping
17-03-2003, 20:10
Tack för bilden på Adlumnian! Den var jättefin! Precis som du säger är de bilder man kan nosa rätt på nätet väldigt dåliga, de gav knappt ett hum om hur den ser ut. Men på din bild ser man jättebra!
Vad heter den på svenska? Kan man hitta den hos plantskolorna tro?
Vad gäller japansk humle, så hittade jag bilder som både visar med vitspräckliga blad, och helgröna. Blev också lite förvirrad...
kerstin z5-6
17-03-2003, 21:18
Tveksam om du hittar den på plantskola -kanke nån med specialsort.-fråga!
Annars är den lätt att så- blir en bladrosett år ett,Gardens North har frö -kanske impecta??
Kan kolla om jag har nån självsådd sådan i vår ..
man då får du påminna mej i maj
Eva i Norrköping
17-03-2003, 21:54
Ja, jag skulle jättegärna ta emot en liten planta! Frågan är bara om den skulle klara en transport med posten... Vi bor väl rätt långt från varandra?
Adri-Anne
18-03-2003, 17:19
Bilden på den japanske humlen på fröpåsen är urusel, den är mycket mera vitspräcklig,
än det ynka lilla vita blänket som syns på bilden.
I början när bladen är unga är den inte så vit .
men efterhand som dom växer blir dom mer och mer spräckliga,
ett och annat blad kan bli helgrönt.
Bladen är ungefär handstora.
Den växer mycket fort och täcker snart stora ytor.
kerstin z5-6
18-03-2003, 21:04
Tja min änglatrumpet stickling har anlänt i Bohuslän idag -sände den igår så det går säkert jättebra
Eva i Norrköping
18-03-2003, 22:20
Ja då så! Jag hör av mig i maj!
Hälsningar
Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.