Full version: Vattna gräsmattan?
Ammi nybörjare
Hej,
Nu har jag gjort gräsmattan fin från löv och kvistar. Har köpt gödsel och har tänkt mig ut men det känns som marken är så torr - södra Skåne..

Nu ser jag att på de ställen som jorden är blottad från mossa/gräs, är den aldeles torr och jag funderar på om den skulle må bra av en omgång vatten. Vad tror ni; ska jag vattna först och sedan gödsla (har gödsel med moss och ogräsmedel i). Men vad händer om det blir frost ett par nätter framöver. Det ska bli kallare i veckan och då kanske det inte är så bra att ha vattnat - vad tror ni?

Eller gör det inte något om marken är torr när jag gödslar?

Undrar
Ammi
Milex
Har gräsmattan börjat växa?

Vi väntar alltid med att gödsla till dess att gräsmattan börjat växa, dvs tjälen är borta och vårregnen har blött upp mattan. Om det är rätt eller fel vet jag inte men vi brukar få en väldigt bra gräsmatta. Sen gödslar vi minst en gång till före midsommar och en gång till i mitten/slutet av augusti. Så här gjorde farsan med sin gräsmatta och den såg ut som en golfgreen så här i vår zon verkar det vara rätt.

Ni ligger ju före i Skåne så det kanske börjar bli dax hos er. Men jag tror att du ska vänta till dess att det kommit regn. Å regn brukar det ju alltid komma i april, eller hur? smile.gif
Dzad
Om man annars har en grön gräsmatta som väl egentligen det inte är några problem med, men som inte är något speciellt tät eller fin... blir den finare och tätare av att man gödslar eller hur visar det sig?

Finns det speciellt gräsgödslingsmedel eller vad ska man använda?
KURT
Gödsla i samband med ordentligt med regn, skall man försöka vattna så måste man hålla på mycket länge innan det blir lika mycket som regn. Utan vatten bränner gödseln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon