Full version: Träd i Urna?!
Letty
Nästan hela vår trädgård består av 1½ dm jord och sedan stenkross och berg. Nästan alla träd i trädgården dör ut eller växter dåligt.
Nu funderar jag på att köpa en riktigt stor urna och plantera ett träd i den.

Urnan kommer att stå så att den har sol hela dagen och tanken är att den kanske skulle kunna skugga vår lilla damm lite så vi slipper så mycket alger i den. unsure.gif

Vad tror ni om den idén? Vilket/vilka träd skulle ni rekomendera då?
amaira
Ett syrenträd!
KURT
Läs gärna Lena israelssons bok "cityodling", hon tipar bla om krukodling med buskar och träd. Oavsett vilket träd man skaffar så bör man skaffa så stor kruka man kan (har råd med). En stor kruka innebär stailare klimat och den torkar inte heller ut lika fort. Om man behöver flytta på den så kan man ställa den på en platta med hjul på.
Letty
Suveränt! Ska genast se om jag kan hitta boken!
Jag tänkte skaffa den största krukan som min "hovleverantör" har! biggrin.gif Den bör väl ligga på en diameter på c:a 75-100 cm skulle jag tro!

Hellre en dyr kruka än 13 misslyckade trä'n!
anna_rispan
jag funderar på det där med algerna i dammen. har sett alger i skuggade dammar också... eller .... får fortsätta tänka på det där

jo algerna kommer sig av dålig cirkulation. läste nån artikel nyss men minns inte var eller när eller varför. typiskt.
Letty
CITAT (anna_rispan @ 04-04-2005, 22:08)
jo algerna kommer sig av dålig cirkulation. läste nån artikel nyss men minns inte var eller när eller varför. typiskt.

*suck* Jag visste det!!! Vi skulle ha gjort som jag sa - och köpt större pump till dammen!
Men idag har all is töat bort från dammen - och jag mitt fån - sitter på huk och tittar om jag kan se några av fjolårets skörd av fiskar...

Nää... sommaren dröjer ännu en liten stund.
Cilla
Du kan också titta in på Hanneles hemsida här på forumet för att se hur hon löst ungefär samma problem som du har. Betraktar man en stenkrossmark som att odla på berg kan man lyckas.

Man kan också behandla en stenkrossmark som en sk "skelettjord", och som är den småkrossjord man bygger upp för träd i stadsmiljöer. Visserligen brukar sprängstenjordar bestå av för stora stenar och därmed för stora luftfickor, men man kan testa att förbättra den genom att spola ned grus, sand och jord med vatten. Att sedan samla mängder av löv och stallgödsel över ett stort område kan också göra att man några år senare kan sätta ett träd i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon