Boner
Mina Eucalyptus citriodora frön har börjat gro. Väldigt intressant med ljusgroende växter har jag kommit på biggrin.gif

Jag har läst att eucalyptus ska omskolas snabbt. Så jag har redan nu börjat fundera på vad dom ska ha för jord när det väl är dags att flytta på dom.
Enligt vad jag har läst så ska pH-värdet ligga mellan 5,5 och 6,4 och det ska vara väl-dränerat.
Någon som vet hur jag uppnår allt detta? Kanske egna erfarenheter av eucalyptus i kruka?
Boner
Jag hittade den här sidan som beskriver väldigt bra om just Eucalyptus i kruka Eucalyptus

Enligt den så lyckas man sällan med att plantera om en eucalyptus. Jag har en väldigt stor kruka för utomhusbruk. Skulle jag kunna plantera en av mina små sticklingar i den jättekrukan och ha den på min soliga balkong hela sommaren tills det blir för kallt för den? Skulle den kunna klara allt vatten som regnar på den om jag bara har mycket lecakulor i botten?
Har någon här testat något sådant?
titti49zon6
Jag brukar skola om mina Eucalyptus lika dant som alla andra plantor-vanlig plantjord
Förra året hade jag en i kruka på altanen som blev jättestor rolleyes.gif
den stod i ett hörn så den blev inte alltför blöt av regnet.
När jag skolar om byter jag till ngt.större kruka när den gamla är full med rötter,jag sätter ner hela `klumpen i ny jord unsure.gif ´
kanske det finns bättre sätt, mn det har fungerat bra för mig
Boner
Så du tror att det funkar om jag ställer en på min soliga balkong utan tak under hela sommaren? Jag behöver inte oroa mig för vattnet så länge krukan har många hål?

Hur stora har dina eucalyptusar blivit som du haft i kruka? Hur stora blir dom på en sommar?
titti49zon6
Förlåt att jag är sen att svara, men mina Eucalyptusar blev ca 75 cm över sommaren- jag hade en rätt så stor kruka ,(när den vuxit till sig lite )och satte den tillsammans med silvernjurvinda och en blandning av häng och busklobelia i blått smile.gif det blev tjusigt tycker jag
Boner
Joo dom verkar verkligen växa snabbt. För mig är det nog dags att skola om dom imorgon eller senast i övermogon. Satte ner fröna för mindre än en vecka sedan...

Köpte en stor teracottakruka på ÖoB igår. Nu behöver jag bara fixa jord. Sen ska jag testa att ha den på balkongen hela sommaren.

Vad gjorde du med din eucalyptus när hösten kom och solen försvann? Man ska visst klippa ner dom kraftigt...
Helen i Piteå Zon 5
Jag har inte klippt ner min Eucalyptus något alls, utan den har fått växa och frodas glatt hela vintern. Plantorna dricker mängder med vatten, både sommar och vintertid och man får aldrig missa vattningen får då börjar den tappa sina blad och i sämsta fall dör den. Kom ihåg att en terracottakruka torkar ut snabbt, så du får passa den noga. Så här ser min ut nu. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p22052.jpg
titti49zon6
Tjusigt Helen i Piteå Zon 5, det var så jag ville att mina skulle se ut i våras men jag lyckades inte hålla liv i dom unsure.gif
Nu har jag satt nya frön som kommit snabbt så det är dags att skola i krukor.
Boner jag skolar om mina ett par gånger minst innan jag planterar i den stora krukan. Ialltför mycket jord från början vet jag inte om den trivs
Boner
Tack för tipsen!

Varför skulle den inte trivas i en stor kruka från början? Det är ju nästan så den lever i naturen?

Helen, vad är det för sorts Eucalyptus som du har på bilden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon