Boner
Mina Eucalyptus citriodora frn har brjat gro. Vldigt intressant med ljusgroende vxter har jag kommit p biggrin.gif

Jag har lst att eucalyptus ska omskolas snabbt. S jag har redan nu brjat fundera p vad dom ska ha fr jord nr det vl r dags att flytta p dom.
Enligt vad jag har lst s ska pH-vrdet ligga mellan 5,5 och 6,4 och det ska vara vl-drnerat.
Ngon som vet hur jag uppnr allt detta? Kanske egna erfarenheter av eucalyptus i kruka?
Boner
Jag hittade den hr sidan som beskriver vldigt bra om just Eucalyptus i kruka Eucalyptus

Enligt den s lyckas man sllan med att plantera om en eucalyptus. Jag har en vldigt stor kruka fr utomhusbruk. Skulle jag kunna plantera en av mina sm sticklingar i den jttekrukan och ha den p min soliga balkong hela sommaren tills det blir fr kallt fr den? Skulle den kunna klara allt vatten som regnar p den om jag bara har mycket lecakulor i botten?
Har ngon hr testat ngot sdant?
titti49zon6
Jag brukar skola om mina Eucalyptus lika dant som alla andra plantor-vanlig plantjord
Frra ret hade jag en i kruka p altanen som blev jttestor rolleyes.gif
den stod i ett hrn s den blev inte alltfr blt av regnet.
Nr jag skolar om byter jag till ngt.strre kruka nr den gamla r full med rtter,jag stter ner hela `klumpen i ny jord unsure.gif
kanske det finns bttre stt, mn det har fungerat bra fr mig
Boner
S du tror att det funkar om jag stller en p min soliga balkong utan tak under hela sommaren? Jag behver inte oroa mig fr vattnet s lnge krukan har mnga hl?

Hur stora har dina eucalyptusar blivit som du haft i kruka? Hur stora blir dom p en sommar?
titti49zon6
Frlt att jag r sen att svara, men mina Eucalyptusar blev ca 75 cm ver sommaren- jag hade en rtt s stor kruka ,(nr den vuxit till sig lite )och satte den tillsammans med silvernjurvinda och en blandning av hng och busklobelia i bltt smile.gif det blev tjusigt tycker jag
Boner
Joo dom verkar verkligen vxa snabbt. Fr mig r det nog dags att skola om dom imorgon eller senast i vermogon. Satte ner frna fr mindre n en vecka sedan...

Kpte en stor teracottakruka p oB igr. Nu behver jag bara fixa jord. Sen ska jag testa att ha den p balkongen hela sommaren.

Vad gjorde du med din eucalyptus nr hsten kom och solen frsvann? Man ska visst klippa ner dom kraftigt...
Helen i Pite Zon 5
Jag har inte klippt ner min Eucalyptus ngot alls, utan den har ftt vxa och frodas glatt hela vintern. Plantorna dricker mngder med vatten, bde sommar och vintertid och man fr aldrig missa vattningen fr d brjar den tappa sina blad och i smsta fall dr den. Kom ihg att en terracottakruka torkar ut snabbt, s du fr passa den noga. S hr ser min ut nu. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p22052.jpg
titti49zon6
Tjusigt Helen i Pite Zon 5, det var s jag ville att mina skulle se ut i vras men jag lyckades inte hlla liv i dom unsure.gif
Nu har jag satt nya frn som kommit snabbt s det r dags att skola i krukor.
Boner jag skolar om mina ett par gnger minst innan jag planterar i den stora krukan. Ialltfr mycket jord frn brjan vet jag inte om den trivs
Boner
Tack fr tipsen!

Varfr skulle den inte trivas i en stor kruka frn brjan? Det r ju nstan s den lever i naturen?

Helen, vad r det fr sorts Eucalyptus som du har p bilden?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon