Full version: Alfalfaböngroddar?
rumpino
när jag var barn odlade jag ofta sånna i burk med ett litet tygstycke överst o vatten. man var tvungen att skölja o vända på burken flera ggr per dygn. jag har för mej att det finns nån 'pryl' som sköter sånt automatiskt, finns det? så man slipper allt sköljande o grejjande varje dag :-)

sökte på internet men fann inget .. lite osäker på vad jag skulle söka på
Sulawesii
Jag har iallafall aldrig hört talas om någon sådan apparat.
KURT
Jag förstår inte hur det skulle kunna fungera automatiskt, antingen måste man då koppla det till en vattenledning eller ha en stor vattenbehållare, dessutom måste man samla upp överskottsvatten . Låter komplicerat att automatisera i liten skala.
rumpino
Ah, detta svar fick jag på ett annat forum, kanske sånt jag tänker på .. ? Det var ju +20 år sen jag odlade sånna här groddar så mitt minne är lite grumligt :-)

Jag vet inte exakt vad du tänker på, men kanske är det en sån sats av "skålar" som jag har.

Det är helt enkelt tre skålar (med höga kanter) i genomskinlig plast med små hål i botten som är staplingsbara. Underst en likafdan skål fast utan hål :-).

Skålarna har dessutom refflad botten.

När du groddar häller du vatten i den översta, och vattnet rinner sen igenom alla lagren ner till uppsamlingsskålen. Om du bara behöver en skål för att grodda i tar du bort de övriga (två) och använder bara en av groddningsskålarna, ett lock ovanpå och sen vattenuppsamlingsskålen.

Ett par ggr per dag byter man vatten, dvs häller ut det som runnit igenom, samt fyller på nytt i översta skålen.

Vad mackapären heter har jag ingen aning om, men fråga på en hälsokostbutik, där har du nog bästa chansen att bli vägledd.
KURT
Men vad tillför den? Om man groddar i en glasburk med gasbinda på locket så vänder man ju burken upp och ned efter att man sköljt dem, det slipper man med denna apparat. Men å andra sidan så tycker jag bättre om glasburk än plastburk, glasburkar är lättare att hålla rena.
noora
Det man vinner med den speciella groddningslådan är att man garanterat inte får något vatten som samlas och ligger kvar bland groddarna, eftersom vattnet rinner igenom. Det kan man nog lösa på något vis även med glasburk + silduk om man är lite klurig.

Den andra fördelen är att man kan odla två sorter i samma låda, om man har två "våningar" i sin groddlåda. Det är dock bara en marginell fördel, för man kan ju alltid använda två burkar i stället :-)

Jag har själv bara använt en groddningslåda eftersom jag råkar ha en... Den besparar ju en inte från "besväret" att vattna groddarna varje dag den heller, så jag tror inte att det egentligen är någon större vinst annat än för tillverkarna ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon