Full version: Din musik? Sjung ut!
Castea
Det hummas och brummas litet varstans i inläggen om musik och artister. Nu blir jag så nyfiken och startar ett eget favorit-musik-inlägg. Här får man, om man vill lista alla sina favoriter. Ska bli jättespännande att göra vad ni gillar för något.

Leve musiken! Den har hjälpt mig varje dag i livet.
Kathy
Åh, en musiktråd! wub.gif

Jag tycker om nästan all slags musik, allt ifrån klassiskt till hårdrock.
Sen har jag givetvis vissa favoriter som jag alltid återkommer till.

Nåväl, här är ett axplock av artister som jag tycker är bra:

Per Gessle
Gyllene Tider
Tom Jones
Tomas Ledin
Alcazar
Robert Wells
Metallica
ABBA
Björn Skifs
Cher
Tina Turner
Nanne Grönwall
Peter Jöback
Jerry Williams
Boppers
After Dark
Lena PH
Orup
Niklas Strömstedt
Ted Gärdestad
Bruce Springsteen
Rod Stewart
Prince
Ray Charles
Chris Rea
Queen
Andrea Borcelli
Pavarotti
Alicia Keys

wub.gif wub.gif wub.gif
Tesa
U2
Lynyrd skynyrd
AC/DC
Beethoven
Linkin park
Billie Holiday
Red hot chilipeppers
Beatles
Animals
Anastacia
Mozart
Monica Thörnell
Deep purple
The Cure
Eva Dahlgren
Dinah Washington
Metallica
Aerosmith
Nina Simone
Vivaldi
Fred Åkerström
Cornelis
och många, många fler...
..."äter" det mesta utom dansbandsmusik..
Castea
Ah, ett till U2-fan! Jag gillar, förutom U2:

Sting, Claes Janson, Kent, Lisa Nilsson, Mauro Scocco, Enya, filmmusik av John Williams, musikalmusik (Chicago, Cabaret, Miss Saigon, m m), musik från 1920-1930-talet, Simply Red... och litet annat smått & gott.
GoSatta
här var det mycket namn som kom flygande, själv håller jag mig till vad jag lyssnar på och inte vem

sen 14 års ålder (förutom några års mellanrum med punk och hardcore och techo) så lyssnar jag i princip enbart på reggae, ragga och dancehall.

Reggaen va bäst förr, allt gjort efter 1980 är i princip rent skit (men vissa undantag)

Raggan hade en väldigt kort storhets period på 90 talet.

Dancehallen kom väl igång 2000 (även där med vissa undantag) men blir fortfarande bara bättre och bättre.

Sen kan jag ha en å annan backflash till gammal punk eller hardcore, techno kan fortfarande vara kul men enbart på ett dansgolv. börjat gilla house mer och mer men det är maginellt.
*Felix matte*
Gillar allt förutom hårdrock.
Ena dan njuter jag av klassiskt för att i nästa andetag köra rock på högsta volym och sedan lite reggae, country eller psalmer...Allätare tror jag att jag kallas tongue.gif wub.gif
Vem som sjunger eller spelar...det är av mindre betydelse...ids numera inte ens lägga namnen på minnet tongue.gif
Ina
Lyssnar mest på EBM och synth... sen är det en hel del "etno-musik" som åker med. Och lite svårplacerade blandgenrer + techno... Svårt att beskriva vad för sorts musik som är bra tycker jag... Om jag ska rabbla band/artister så blir det Blutengel, Helium Vola, Vimme Sarri, Scooter, Depeche Mode, Artismight, Dead Can Dance, Apoptygma Berzerk och Eurythmics som får exemplifiera.
Betty
Jag är nästan allätare när det gäller musik. Min sinnesstämning brukar få avgöra vad jag ska lyssna på om jag inte bara låter radion bestämma. Men det finns två sorters musik jag inte står ut med, svårt improviserad jazz och programmusik.

Programmusik: (instrumental)musik som (gm tonmåleri) avser att skildra ett visst händelseförlopp (l. en viss stämning l. själssituation för vilket (vilken) en redogörelse stundom ges i ett särskilt skrivet l. tryckt program; tonmålning, tondiktning, symfonisk diktning; motsatt: absolut musik.
farbror B
FONT=Courier] Hmm det var svårt.......lite att göra med humöret och så [/FONT][/FONT]

Tom Waits (bra om man deppar= INGEN är deppigare än han!)sad.gif
Jeff Lynne ( ELO mm) (glad-musik)smile.gif
Mark Knopfler (elgitarrer)wink.gif
Chris Rea (perfa för bilkörning)rolleyes.gif
Clannad (softa en vacker kväll)wub.gif
Herbert Grönemeyer (Tysklands mest kände artist)sleep.gif
Bo Kaspers orkester ( bara såå gött)biggrin.gif

Klassiskt

R. Vaughan-Williams (lyssna på "Fantasi" otroligt suggestivt!!)
stennie
CITAT (Betty @ 03-04-2005, 23:57)
Jag är nästan allätare när det gäller musik. Min sinnesstämning brukar få avgöra vad jag ska lyssna på om jag inte bara låter radion bestämma. Men det finns två sorters musik jag inte står ut med, svårt improviserad jazz och programmusik.

Programmusik: (instrumental)musik som (gm tonmåleri) avser att skildra ett visst händelseförlopp (l. en viss stämning l. själssituation för vilket (vilken) en redogörelse stundom ges i ett särskilt skrivet l. tryckt program; tonmålning, tondiktning, symfonisk diktning; motsatt: absolut musik.

Jag instämmer helt med Betty !!!!
Sulawesii
Hm..... Jag gillar allt från punk till country. Det enda jag inte gillar är väl dansbandsmusik och jazz.
farbror B
Ja fy för hemskt långa improvisationer och "plågsamma ljudförsök" som modern jazz..
Fast Jan Johanssons fina pianospel är en annan sak... rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Folkmusik ska det vara! smile.gif Gärna exotiska varianter som panflöjt från Anderna, indisk raga, klassisk kinesisk eller arabisk musik, rytmer från Afrika eller Söderhavet... eller varför inte europeiska stilar som grekisk bouzouki, spansk flamenco, österrikisk joddling, ungersk zigenarmusik eller hederligt fiolgnäll från Dalarna? wub.gif

Olle
Airamya
Mest av allt uppskattar jag nog tystnaden... o fågelkvitter... men det händer att jag spelar musik. Ganska ofta t o m... tongue.gif
Sista halvåret har jag föredragit;

Blackmore's Night
Dead Can Dance (o annat med Loreena McKennit)
Mari Boine
Lars Demian
Nina Hagen
3 doors down
och, alltid, Billie Holiday
Cornelis förstås
Vaya con Dios

Hm, ja, jo, det är nog ett bra axplock från vinterhalvårets toner smile.gif när det är jag som valt o inte sambon...
niklaswik
Allt utom kent, jazz, "bröl-metal"...
lisselbo
Allt från 50-tal till hårdrock.
Filmmusik t ex Grease, Streets of Fire.
Finns mycket bra "hårdrock" från 70-talet också.
Techno rock

Artister jag brukar lyssna på är väl för det mesta:

Mike Oldfield
Jean-Michel Jarre
Shania Twain
Cher
Bon Jovi
Def Leppard
Linkin Park
Rammstein
Nightwish
Edguy
Uriah Heep
Rainbow
Whitesnake
Kiss
GES
Vaya con Dios

Finns mycket mer men kommer inte ihåg vad alla heter.
Tycker absolut inte om jazz.
hera
gillar de mesta .men ej skrikig hårdrock eller dansband.
Favorit musiken är nog ändå trance ,hiphop o armbe.

rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon