Full version: Lavendel skötsel
Caroline78
Det är så att förra våren så satte vi en rad med lavendel längst med våran garageuppfart, de växte väldigt fint där. Ca 10 plantor. Men nu undrar jag hur jag ska göra nu till våren. Vad som ska göras. Så ska de klippas ner en bit eller inte. Just nu så är det bara en massa vissa grenar som finns där.
Hoppas på er hjälp nu!
råse-marie
Ja jag funderar oxå min är lång och spretig.
KURT
Man brukar klippa ner dem nu på våren, klipp ner till 1/2 eller 1/3 så brukar den bryta och bli mera grenad.
carren
Om man inte klipper så blir lavendeln bara lång och ranglig. Om man klipper den rätt radikalt så fortsätter den att växa kuddigt och fint. Jag har snaggat mina på våren men vet inte om det är den optimala tidpunkten egentligen, kanske borde man vänta tills det blivit lite varmare?
AnnammA
Hej!

Nytta med nöje med att klippa sin lavendel nu är att man samtidigt kan göra sticklingar av klippet och få ännu mer Lavendel! wub.gif
Jag brukar göra så att jag gör "sticklingar med klack"(=man river av en mindre gren från den avklippta toppen, så att en bit från toppens stam/stjälk blir kvar i änden på grenen/sticklingen. Svårt att förklara i ord wink.gif !)Sedan planterar jag dessa i par om två-och-två eller tre-och-tre i krukor och diverse kärl, passar dem med vatten och inte för mycket sol - gärna utomhus - över våren/sommaren, och till sensommaren - wow! rolleyes.gif :nya plantor, kanske man skulle göra en liten lavendelhäck??!!!
Lite smolk i bägaren: unsure.gif det är inte säkert att alla sticklingarna tar sig, men det blir ju rätt mycket klipp över att göra sticklingar av, så man kan ju passa på att göra en del när man ändå är i gång, eller hur?
Lycka till!
smile.gif
AnnA
MB1965
man kan klippa ned lavendel helt med några års mellanrum om man inte vill ha buskar.

Jag klipper ned mina lite grand så de grenar sig, och klipper bort de understa grenarna.

Mvh
Rossi
Jag klippte ner våra lavendelbuskar igår. Bor i zon 1.
Psykofarmaka
Men bara klippa ner en bit ?
Menar ni alltså att det där torra & fnöskiga riset ska återupplivas ?
unsure.gif
Mia, zon 3
Det brukar vara mer som lever än vad som syns så här års. Mina har haft en tendens att frysa ned mer när de är unga, och sedan klara sig bättre och bättre för varje vinter. Kanske har med storleken på rotsystemet att göra eller något. Jag tänker klippa mina snart (bor i zon 3). Jag klipper dem olika beroende på "ändamål" - de som bildar en häck klipper jag som en häck, alltså ganska hårt, lite rundat. De som är mer som solitärer är jag lite noggrannare med, och tar inte lika mycket på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon