Full version: kompostkvarn
Annika zon 4
rolleyes.gif Hallå alla vårglada trädgårdsvänner. Nu har den nya årstiden även gett sig till känna här i norra Västmanland. I dag har jag stått ute i solen å malt kvistar å grenar i min nyinköpte kvarn, Det jag vill ha råd om är hur detta material kan användas på för olika sätt. Jag har fått i hop en ansenlig mängd och mer kommer det att bli, eftersom vi ska fälla lite träd på baksidan. Är möjligen detta ett material att lägga som grund i en nygjord rabatt? blink.gif Jag tar gladeligen emot praktiska tips. Varmkomposten som det är full fart på har fått smaka. Kan man gräva ner det i trädgårdslanden?
Lars
Lägger till en fråga. Måste man inte kompostera träflis (om man malt ner kvistar och grenar?) för att alla terpener eller vad det nu heter ska försvinna? Kan man lägga "nymald" flis direkt i trädgårdslandet? Ex som jordförbättring i lerjord?

Undrar Lars
Nuttan
Tall- och granflis skulle jag inte lägga vid växande plantor, verkar starkt. Däremot på komposten.
Gossen Ruda
Jag har bara dåliga erfarenheter av för mycket trämaterial i komposten. Detta kräver för mycket kväve för nedbrytningen så processen avstannar. Istället dyker det upp div tränedbrytande svampar som inte har där att göra. Bör inte användas i rabatter heller just pga kvävebehovet. Möjligen som täckning under buskar mm.
hustigern
Jag har lagt fliset i botten av upphöjda grönsaksland av pallkragar och det går alldeles utmärkt. Ovanpå ligger en blandning av befintlig lerjord och kogödsel samt kompostjord. Jag har inte märkt något av någon kvävebrist. Det växer så det knakar.

I ett grönsaksland som man ju förnyar varje år är det ju lätt att gödsla extra de följande åren tills fliset är nedbrutet. Under odlingssäsongen kan man ju avhjälpa eventuella brister med markgäckning med gräsklipp. Även i trädgårdskomposten kan man ju blanda med gräsklipp för balansens skull.

Det är också bra som strömaterial till kökskomposten på vintern (flisa på hösten också alltså - och dela med dig). Kökskomposten är ju kväverik och behöver något som balanserar och dessutom suger åt sig lite fukt. Perfekt!

Jag har också använt det som gångar - skönt att gå på. Själv har jag bara lagt dit det där jag vill ha säsongens gångar (har inga permanenta ännu - jag håller fortfarande på att "bo in mig" på tomten). Visst får man rensa ogräs på det sättet så om man vill ha en permanent gång blir det nog till att göra lite mer underarbete.

Lycka till!
Anneli
Hannele
"som grund i en nygjord rabatt? "
Skulle jag aldrig göra - färs flis dödar små späda plantor.

Själv funderar jag på flis som material för stigar...?
Någon som provat?
Anders zon III
CITAT (Hannele @ 17-03-2003, 20:43)
Själv funderar jag på flis som material för stigar...?
Någon som provat?

Ja, använder kvistflis på trädgårslandsgångarna. Lägger in örnbräken i tuggen också. Om färskt flis och örnbräken verkar hämmande på växter så är det ju utmärkt på ett sånt ställe.
SannaM
Flis är jättebra!
Vi gör av med hur mycket som helst på en säsong. I kökskomposten, (den stannar definitivt inte av!)under bärbuskar och jordgubbsplantor. Det är bra som marktäckning i våra (lite mer uppvuxna) rabatter, drar alls inte sniglar på samma sätt som annan marktäckning!

SannaM
gräskarln
Flistugget.

Funderar själv på att hyra en fliskvarn. Kan man inte sprida ut "tugget" direkt på gräsmattan ?

Gräskarln
Ella
Jag har också använt flis jättemycket och det har definitivt inte vuxit dåligt. Kanske det gjorde det i början, jag la det ju mest där för att slippa rensa ogräs så mycket. laugh.gif

Att det växte så mycket var en positiv överraskning, wub.gif men jag använde nästan bara flis från lövträ!

Jag hade det under rabarber, jodgubbar, iris, kungslilja, vinbär rosor, perenner och örter. wub.gif smile.gif

Det växte så det knakade i min trädgård, men det är möjligt att komposteringsprocessen behöver ett halvt år ungefär för att komma igång. Växtkraften var en positiv överraskning för mig och när den kom kommer jag inte ihåg!

Att lägga fliset på gräsmattan är ingen bra ide, det kväver gräset direkt
Ella sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon