Full version: Monstera deliciosa
Jigsy
Nån som skulle kunna beskriva hur monstera ser ut?
Skötsel?
Sjukdomar
förökningssätt?

Vacker växt men vet inget om den!

Tack.[FONT=Optima] huh.gif
GoSatta
så här ser den ut:
http://images.google.se/images?q=monstera&...le-s%C3%B6kning

Sköter min som vilken växt som helst, vatten en gång i veckan, oftare när det är varmt / tort.

Sjukdomar? aödrig sett någon

förökning? ja i naturen är det väl med frön antar jag wink.gif men min är ett skott, rev av en bit och satte den bara i jord när jag kom hem, petade ner några av luftrötterna i jorden också.
noora
Vi har en med fyra plantor i samma kruka. Den är stor och och grön smile.gif Fyra plantor i samma kruka gör att den blir "buskigare". De växer tillsammans runt en artificiell "stam" av bl.a. kokosfibrer (tror jag). Det enda vi gjort med den sen vi fick den för 4 år sedan är att vattna nån gång i veckan eller så och att duscha och damma av bladen ibland (microfiberduk är perfekt för dammtorkning av monsteran) smile.gif När den gör långa luftrötter brukar jag styra ner dem i krukan. Jag vet inte om det ger nån bonuseffekt, men de slipper i alla fall ligga på golvet.

Inga sjukdomar eller småkryp har rört den vad vi har märkt.

Förökning sker med sticklingar. Vi har klippt av en meter på den längsta stjälken, då den gick i taket. Den avklipta biten har jag stoppat i en hink med vatten och den har börjat göra rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon