Full version: Vrmeproblem
sirugo
Har haft ett fyrtiotal olika frer i sldorna i mitt nybyggda vxthus de senaste tre veckorna.
P ntterna hller jag minst fem plusgrader men dessa soliga dagar har tempen nosat p 35 grader ibland och sldorna torkar ut innan jag ens hinner blinka. Vattnar s gott jag hinner men har blivit kruttort c:a fem gnger sedan sdatum.

Vad kan jag nu frvnta mig?
En del frer har grott men t.ex tomater, squash och aubergine r helt livlsa.

Kan frerna "d" av uttorkningen eller blir det hela bara frsenat???

Nsta r blir det vrmematta!
kerstin z5-6
ja de kan d -har du drren o luckorna ppna dagtid ? Plast ver sdderna ?-eller frostduk , skuggardin!! ? i taket, -kan behllas ret runt -eller har du nakna glas ?
Annars blir det svrt med torkan ..sdder ska inte ha direkt solljus -de gror nd smile.gif ver 30+ brjar rtterna p de flesta vxter d -ven stora tomater i stora hinkar ohmy.gif
sirugo
Jag satte ju inte upp luckppnarna eftersom jag "ju inte trodde att det skulle bli s varmt".
Har inget vanfr frerna, inte heller skuggardiner etc.
Nu vet jag bttre.

Idag kom frresten hngpetuniorna p bred front. Det tog ett tag men de verkar ha verlevt torkan.
Solrosor av olika slag, liksom luktrt och afrikanska margueriter har tagit sig bra. Men fr vrigt r det tyst.

Det r frmodligen krt fr resten av dem?
Eller kan tomater vara sena?
kerstin z5-6
Har redigerat det frsta lite -ja uttorkning kan vara frdande fr fr .. men grnsaker r inte min hemmabana -har inget grott p en v till s fr du investera igen ..
Maggan H
men jag tycker att det gror mycket bttre i solsken n i skugga s jag har dragit ifrn min gardin igen, men kanske solen blir fr stark fr de lite strre plantorna? och hur r det med vattning, tror jag har en tendens till att vervattna av rdsla fr att det ska torka ut.
sirugo
Nstan alla frer gror nu!
De verkar ha klarat torkan.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon