Full version: Diskmaskinsfråga
Eva Swahn
Varför blir några av mina glas belagda med en grå hinna i diskmaskinen? Tål de inte att diskas där? Använder "Blåvitt" Coop Forums billigaste pulver. Skitpulver? Skitglas?
*Felix matte*
Tror inte alls att du har skitglas men pulvret av det fabrikatet vill jag inte
använda. Deras tabletter löstes inte ens upp , så man fick köra disken 2 - 3 ggr.
Nog blir våra glas ,av varierande kvalisort, lixom lite repiga men ingen hinna har jag sett.
Använder du sköljmedel wink.gif
Vi har problem med bestick som får rostfläckar om inte sköljmedel används.
Visst ja, Sun har jag fastnat för biggrin.gif
Ralf
Är det inte kalk då? När glasen är våta och torka i hettan i diskmaskinerna brukar det ju bli så.
Adri-Anne
Använder Skona. Inga repor ingen hinna. Tycker det är bra. Vi använder
sköljmedel. Tror inte att du har skittglas, men diskmedlet, njaaa, prov ett annat, kanske försvinner den gråa beläggningen.
Ajax och Skona tvättmedel fick högsta bety i ICA kurirens granskning,i senaste numret,om det kan vara av intresse. rolleyes.gif
Adri-Anne
Tänk vad mycket nyttigt man får lära sig här. laugh.gif laugh.gif
Kalk, var det!! rolleyes.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 15-03-2003, 20:41)
Använder Skona. Inga repor ingen hinna. Tycker det är bra. Vi använder
sköljmedel.

Börjar tro att det hela hänger på om man använder sköljmedel eller inte.
Så är det iaf med våra bestick.
Inga rostprickar så länge sköljmedel fanns i behållaren.
När det var slut ohmy.gif Bruna prickar sad.gif
Ralf
har aldrig använt sköljmedel, men jag har vatten från Mälaren via reningsverk.
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 15-03-2003, 20:32)
Är det inte kalk då? När glasen är våta och torka i hettan i diskmaskinerna brukar det ju bli så.

Men kalk blir ju en hinna.
Mina glas får repor! Hinnan slipper jag om sköljmedel används wink.gif
Fialotta
Jag fick tips om att köpa ett slags maskinsalt som ska
hällas i om man skruvar av ett lock i botten på min maskin...
saltet finns i ICA butiker...och jag har en electrolux maskin...
det blev en väldig skillnad på all disk...har även sköljmedel och yesmaskin
diskmedel...Prova!
Eva i Skåne
CITAT (Eva Swahn @ 15-03-2003, 19:55)
"Blåvitt" Coop Forums billigaste pulver. Skitpulver?

Tyvärr är det nog så att de billiga pulvren inte fungerar lika bra sad.gif
Jag har också försökt med billiga varianter, men numera håller jag mig till välkända dyrare sorter med bättre resultat smile.gif.
Louise i Göteborg
Eva S
Jag tror jag har samma hinna!
Har använt olika sorts diskmedel, använder sköljmedel och salt men hinnan kommer ändå men på dom BILLIGASTE glasen sad.gif

Jag tror på teorin "skitglas".

Tyvär köpte jag 36! vardagsglas på IKEA, för att kunna köra i maskin och ändå duka lika till alla.....snopet
Annelie
Hej Eva,

Jag har också haft samma problem. Och hur kul är det när man diskat en maskin och ska sätta in allt i skåpen - och så är det inte "rent"! sad.gif

Men du, som du säkert vet redan har vi väldigt kalkigt vatten här hos oss. Jag tror att det kan vara en orsak till att det blir som det blir. Problemet försvann nämligen när jag började använda Maskindisk-salt och det är ju till för att bland annat att "avkalka" vatten.

Så om du inte testat det redan är det mitt tips...
Trädgårdsmannen
Det stämmer inte riktigt med teorin skitglas för de glas som det är lättast att få förstörda på detta vis är om man kör ett helkristallglas i maskinen - där kommer denna gråaktiga hinna tidigast och där är det ju inte någont kvalitétsrelaterat problem biggrin.gif
Ina
Jag fick byta medel. Det blev grådaskigt på de flesta glas vi har när jag körde med billigt medel. Jag är med i samma klubb som Agneta - jag kör med Sun! rolleyes.gif
joli
vet att mor och far använder Yes. det e ju bäst... maskin som handdisk. Inga repor och inga hinnor...
Eva i Skåne
CITAT (Trädgårdsmannen @ 17-03-2003, 14:13)
Det stämmer inte riktigt med teorin skitglas för de glas som det är lättast att få förstörda på detta vis är om man kör ett helkristallglas i maskinen - där kommer denna gråaktiga hinna tidigast och där är det ju inte någont kvalitétsrelaterat problem biggrin.gif

Finns det något sätt att få de gamla kristallglasen klara igen? sad.gif
Trädgårdsmannen
Nej tyvärr - enligt uppgift jag fått beror de grå ytorna på glaset på den mekaniska påverkan som vattnet i kombination med maskindiskmedlet medför. Detta fungerar alltså på samma sätt som blästring och går inte att göra någonting år.
Eva Swahn
Håller med Ann, så mycket nyttigt man får lära sig här!

Skitglas? ja, jag vet faktiskt inte om det är det jag har. Jag har numera bara glas som jag har köpt på loppis. Jag har fått dille på tunna glas, små och personliga glas. Numera har jag även färgade glas. (Tänk vad man kan ändra sig. Förr skulle det bara vara ofärgat och gärna klumpiga och stora som baljor.)

Den gråa hinnan har bara vissa ofärgade glas. Kanske är de av kristall? De har vackra 30/40-tals etsningar. Grogglas, förmodligen, men härliga mjölkglas. kostade skit och ingenting, men jag tycker mycket om dem.

Jag ska prova dyrt diskmedel nästa gång det blir aktuellt. Maskinsalt vet jag inte var jag skulle göra av. Min maskin är nog modell äldre. Man kanske kan hälla det rätt i maskinen? Sköljmedelsbehållaren har gått sönder så det använder jag inte längre.

Annelie påpekade att vi har kalk i vattnet hos oss. Med anledning av det skulle jag vilja fråga:

# är hårt vatten och kalkigt vatten alltid det samma?

# kalk måste ju ha med ph-värdet att göra: mkt kalk=basiskt, vad innehåller då "surt" vatten? (mitt sämsta ämne i skolan var kemi...)

# vilket är bäst att dricka, mjukt eller hårt vatten? Blir man åderförkalkad av hårt vatten?

# vilket är bäst mot benskörhet: mjölk eller kalkigt vatten?

# blir man åderförkalkad - men icke benskör - om man dricker mjölk?
Louise i Göteborg
Eva!

Kemi och medicin på en gång unsure.gif

Hårt vatten är kalkhaltigt vatten, bara ett annat uttryck.

Däremot har kalk inte alltid med ph-värde att göra, kalkning används för att reglera ph-värdet ja men är bara en del av det hela....

Hurevida man blir åderförkalkad resp benskör av vattnet tror jag vi får lämna till framtida forskning......nåt skall barnbarnen ha att få nobelpris för laugh.gif . Synnerligen intressanta tankar du har mitt i natten laugh.gif

Tillbaka till glasen, här har vi mjukt (kalkfritt) vatten och beläggningen kommer bara på dom billiga glasen. Jag tror det är nåt' kemiskt med dålig glaskvalitet, diskmedel (oavsett pris) och hög temperatur.
Har du funderat på en ny diskmaskin med fack för saltet? - hos er kan det nog behövas. Nyare maskiner drar mindre vatten och ström......
Anna C
Åderförkalkning har inte alls med kalk att göra utan borde istället heta åderförfettning. Det gäller istället att hålla koll på sina kolesteroler och se till att få i sig fler goda och färre onda kolesteroler för att undvika åderförkalkning.
Almdalen
Kan du använda salt i din maskin så gör det skillnaden är stor, med salt ingen hinna.
ohmy.gif Ingegerd
andersen
Varför inte diska förhand,det gör jag jag tror att det är bättre för miljön med, jag andvänder en balja och sköljer av diskvattnet från glasen sedan handuks torkar jag dom dom blir så blanka och fina.
Adri-Anne
Också skall man ha glashanduk i hellinne. Då blir även gamla skitglas som kristall rolleyes.gif
Man behöver inte ha odlat linnet och bearbetat det själv, det går bra ändå med en ärvd glashanduk från moster Herta. tongue.gif
Kajsa H
Inte för jag vet vad frågan har med odling att göra -men, finns det något bra sätt att få bort den där hinnan igen? Jag har flyttat ifrån diskmaskinen, men hinnan är kvar på glasen. Har försökt med skrubba/lösa upp med salt, citronsyra, svinto mm men så fort glasen torkat igen så ser de "mjölkiga" ut.
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 19-03-2003, 19:06)
Också skall man ha glashanduk i hellinne. Då blir även gamla skitglas som kristall rolleyes.gif
Man behöver inte ha odlat linnet och bearbetat det själv, det går bra ändå med en ärvd glashanduk från moster Herta. tongue.gif

Såna ärvde jag efter min mor & far! I hellinne alltså,
men inte torkar jag dricksglas med dem tongue.gif
Har dem till att putsa glasögona med tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag har hittat en lösning!! biggrin.gif
Innan jag läste detta inlägg hade jag inga som helst problem med mina glas. Veckan efter däremot. Ser ut som om jag druckit filmjölk utan att skölja ur.
Jag har inte bott i mitt hus så länge och installerade diskmaskin först för ett halvår sedan. Modern maskin med salt och sköljmedel och hela faderullan. Men, som sagt, plötsligt fick jag oxå detta problem. Mindes att jag hade läst någonstans...

Citronsyra!! ohmy.gif tongue.gif

Körde maskinen "ensam" igår med detta i diskmedelsfacket. (De värsta glasen fick följa med på resan.) Gnistrande rena!!! wub.gif

Även invändigt i maskinen. Billigt och miljövänligt!
Eva i Skåne
Nu vet jag vad jag ska göra imorgon förmiddag biggrin.gif
Då är det väl lika bra att avkalka kaffekokaren också när man ändå är igång smile.gif
Eva Swahn
Citronsyra

står nu på inköpslistan inför morgondagen.
*Felix matte*
CITAT (Eva Swahn @ 27-03-2003, 22:18)
Citronsyra

står nu på inköpslistan inför morgondagen.

Citronsyra har jag kört ett antal gånger
Maskinens inre blir blank men glasen ser ut som de gjorde innan.
Kanske har jag haft otur wink.gif

Men mina glas har ingen hinna, ser bara "repiga" ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon