myrtille
Jag ska odla kryddväxter på min balkong. De flesta örter är fortfarande inomhus i miniväxthus. För att komplettera mina egenodlade har jag köpt en lavendel som jag har ställt på balkongen redan nu.

Häromdagen upptäckte jag en liten klunga med ägg i jorden till lavendeln. Efter ytterligare efterforskning har jag kommit fram till att dessa ägg måste ha följt med en påse med planteringsjord som jag använt till att plantera om alla kryddväxter med.

Äggen är klotrunda, ca 3 mm och gulaktiga i färgen. Jag misstänker snigelägg, men i de beskrivningar jag sett verkar snigelägg vara mer genomskinliga.

Frågan är vad och om jag ska göra något åt detta. Hittills har jag bara grävt i krukorna och klämt sönder varje ägg jag hittat.

Är det sniglar kanske det inte är någon större fara med tanke på att de är på en balkong. Det borde vara lätt att fånga in dem, tänker jag. Samtidigt kan det ju faktiskt vara något annat, och det kan bli en obehaglig överraskning...

Jag vet ingenting om sådant här. Det är första gången jag försöker mig på att odla växter över huvud taget. Finns det någon som har förslag eller känner igen min beskrivning?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som osmocote eller någon annan långtidsverkande gödning som man blandar ner i jorden de ser ut som gulaktiga kulor.
myrtille
Jaha, kan det vara så enkelt... wub.gif

Det är bara det att när jag klämmer sönder dem är de blöta inuti...

Jag börjar nu tro att det kan vara både och. Klungan i lavendeln kanske var ägg - jag har faktiskt haft en snigel på balkongen också - en pytteliten, ca halvcentimetern lång.

När jag sedan såg kulor i planteringsjorden fick jag panik och trodde att det var ägg överallt. Men det är nog som du säger bara gödningsmedel, jag hoppas det...

Tack för det insiktsfulla svaret.
kristerh
Jag tror oxså att det är gödningskulor wink.gif har själv misstagit mig på dem och trott att det var snigelägg.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon