Jag ska odla kryddväxter på min balkong. De flesta örter är fortfarande inomhus i miniväxthus. För att komplettera mina egenodlade har jag köpt en lavendel som jag har ställt på balkongen redan nu.
Häromdagen upptäckte jag en liten klunga med ägg i jorden till lavendeln. Efter ytterligare efterforskning har jag kommit fram till att dessa ägg måste ha följt med en påse med planteringsjord som jag använt till att plantera om alla kryddväxter med.
Äggen är klotrunda, ca 3 mm och gulaktiga i färgen. Jag misstänker snigelägg, men i de beskrivningar jag sett verkar snigelägg vara mer genomskinliga.
Frågan är vad och om jag ska göra något åt detta. Hittills har jag bara grävt i krukorna och klämt sönder varje ägg jag hittat.
Är det sniglar kanske det inte är någon större fara med tanke på att de är på en balkong. Det borde vara lätt att fånga in dem, tänker jag. Samtidigt kan det ju faktiskt vara något annat, och det kan bli en obehaglig överraskning...
Jag vet ingenting om sådant här. Det är första gången jag försöker mig på att odla växter över huvud taget. Finns det någon som har förslag eller känner igen min beskrivning?