Full version: Nu blommar violerna!
Maria i Helsingborg
Hittade detta p odla men tror nog att ni sitter inne med fler ider. Vad kan man anvnda violerna till mer n att sniffa och titta p - dela grna med er! wub.gif
Susanna
Hej!

Jag har en bok om blommor i maten. Dessvrre r boken i Skne och jag i Stockholm. Men om jag kommer ihg att titta i den nr jag r nere nsta gng s ska jag tipsa dig!
amaira
Just nu blommar luktviolerna fr fullt hr. De r till och med nstan utblommade, s jag r vl ute i sista minuten med "luktvioltips".

Luktviolerna sprider sig vldeliga, och r underbara i sin frg och doft.

Stora lila mattor skickar ivg doftmoln flera meter omkring sig wub.gif

Luktviol frekommer ocks frvildade, men d doftar de mindre.

Inga violer r giftiga (direkt), men innehller ett "ckelmne" som kan f en att knna "ckelknslor" om man ter vldigt mycket av dem.

Srskilt frn och rtter innehller violin, som r en krkningsframkallande alkaloid

Jag brukar plocka och torka blommor, fr att ha som vackert inslag i mina teer. Ibland ker en och annan in i munnen, bara som de r sleep.gif .

Man kan gra likr p luktviolblommorna genom att hlla sprit eller konjak ver dem, med lite kanel och en nejlika till.

Lt st en mnad och sila sedan av. Sta med socker eller sockerlag.

Saft p luktvioler gr man genom att hlla kokande vatten p blommorna och lta dem dra i 12 timmar.
Sedan silas de och upphettas med socker.

Vill man ha lite friskare smak tillstter man lite citron, men d ndras frgen frn bltt till rtt, precis som lackmus.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon