Full version: Nu blommar violerna!
Maria i Helsingborg
Hittade detta på odla men tror nog att ni sitter inne med fler idéer. Vad kan man använda violerna till mer än att sniffa och titta på - dela gärna med er! wub.gif
Susanna
Hej!

Jag har en bok om blommor i maten. Dessvärre är boken i Skåne och jag i Stockholm. Men om jag kommer ihåg att titta i den när jag är nere nästa gång så ska jag tipsa dig!
amaira
Just nu blommar luktviolerna för fullt här. De är till och med nästan utblommade, så jag är väl ute i sista minuten med "luktvioltips".

Luktviolerna sprider sig väldeliga, och är underbara i sin färg och doft.

Stora lila mattor skickar iväg doftmoln flera meter omkring sig wub.gif

Luktviol förekommer också förvildade, men då doftar de mindre.

Inga violer är giftiga (direkt), men innehåller ett "äckelämne" som kan få en att känna "äckelkänslor" om man äter väldigt mycket av dem.

Särskilt frön och rötter innehåller violin, som är en kräkningsframkallande alkaloid

Jag brukar plocka och torka blommor, för att ha som vackert inslag i mina teer. Ibland åker en och annan in i munnen, bara som de är sleep.gif .

Man kan göra likör på luktviolblommorna genom att hälla sprit eller konjak över dem, med lite kanel och en nejlika till.

Låt stå en månad och sila sedan av. Söta med socker eller sockerlag.

Saft på luktvioler gör man genom att hälla kokande vatten på blommorna och låta dem dra i 12 timmar.
Sedan silas de och upphettas med socker.

Vill man ha lite friskare smak tillsätter man lite citron, men då ändras färgen från blått till rött, precis som lackmus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon