fruberglund
Idag fick jag mina rosor från Rosenposten laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . Tyvärr inte alla, jag mailade Knud om några tillägg men de var inte med (mina Veilchenblau bland annat).

Tänkte att vad är det här, var en jättesmal lång papperspåse, det kan väl inte vara nåt det här. Men inuti var det jättefina plantor, allt var helt och Marguerite Hilling hade till och med massor med bladknoppar. Rötterna såg fina ut.

Nu är det ju fortfarande tjäle här, hur ska jag göra då? Kan jag sätta dem tillfälligt i min garagerabatt? Den borde vara mest upptinad av allt, den är på södersida och rätt smal.

Jag har ingen rosjord hemma, kan jag sätta dem i vanlig jord sålänge (plantjord)? Eller ska jag kruka dem? (om jag har några krukor hemma). Det var rätt långa rötter på dem så det kanske blir svårt.

Ojojoj, min rosrabatt är ju långt ifrån färdig, tjälen har ju inte ens gått ur så jag har inte ens kunnat börja gräva biggrin.gif

Ska de beskäras? Det ser ut som de redan är beskurna, det är ju inte jättelånga.
Iza
När beställde du? Jag väntar också med spänning på mina nya rosor! wub.gif
AnnammA
Hej!

Jag hade nog krukat rosorna och sedan förvarat dem svalt, dvs inte i vanlig rumstemp! Och sedan allteftersom det blivit varmare ute börjat härda av dem utomhus. När de sedan blivit avhärdade, hade jag låtit de fått växa till sig lite i planteringskrukan, innan jag planterat ut dem i rabatten...
sleep.gif
AnnA
kerstin z5-6
Kruka dem -det gör brar att de kommer igång tidigt och du får mer och tidigare rosor på dem i år smile.gif Svalt garage kanske o ut på dan i halvskugga smile.gif Konka på berglund smile.gifsmile.gif
onlyirishbiddy
Lyllos du!

De behöver inte beskäras när du platerar dem!

Jag har 2 Veilchenblau som jag satte förra sommaren som jag tror har klarat vintern hyfsat utan vidare täckning - lite frostskader ser jag dock att de har fått.
Jag har för mig att du har zon 5 eller något - hur kommer du göra med dina till nästa vinter?

biggrin.gif
Kajsa
Det blir samma här rosor i kruka, marken är stenhård. Dom får stå i garaget, får mina i helgen. biggrin.gif
fruberglund
CITAT (onlyirishbiddy @ 04-04-2005, 12:19)
Lyllos du!

De behöver inte beskäras när du platerar dem!

Jag har 2 Veilchenblau som jag satte förra sommaren som jag tror har klarat vintern hyfsat utan vidare täckning - lite frostskader ser jag dock att de har fått.
Jag har för mig att du har zon 5 eller något - hur kommer du göra med dina till nästa vinter?

biggrin.gif

Jag har zon 2-4 om det var mig du menade smile.gif Jag har endast kupat i vinter och mina rabattrosor härdiga till zon 3 ser ut att ha klarat sig hyfsat. Får väl se ordentligt när tillväxten börjar.

Ska försöka hitta lite krukor då. Spelar väl ingen roll vilken sort eller?

Beställde dem i slutet på januari.

Antar att de ska vattnas vid plantering och sen regelbundet?

Fick ta min nya träkruka jag köpte på Jula som jag skulle ha som fågelbad, i den planterade 4 st ihop. De andra får stå i plasthinkar med hål i botten, hittade inga krukor. Det går väl bra? Det är ju trots allt bara tillfälligt, borde kunna plantera ut dem om ett par veckor. Man kan väl plantera ut dem så fort tjälen gått ur backen eller hur?

Ja, jag är ju arbetslös nu så tid att kånka omkring på dem har jag i alla fall smile.gif

Hur ska jag göra med de långa rötterna? Har hört att man inte ska knöla ihop dem, ska jag skära av dem en bit istället eller vad är bäst? Jaja, har inte tid att vänta på svar, måste plantera dem nu så jag chansar så får vi hoppas jag gör rätt smile.gif
kerstin z5-6
hej , du behöver inte beskära rötterna -vänta med det om det ev behövs till plantering -hinkar blir fint -de är inga esteter smile.gif
Fö tror jag du har z2 även om du inte tror det själv ännu ... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2005, 16:54)
hej , du behöver inte beskära rötterna -vänta med det om det ev behövs till plantering -hinkar blir fint -de är inga esteter smile.gif
Fö tror jag du har z2 även om du inte tror det själv ännu ... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Det värmer Kerstin smile.gif Vågar mig dock ej på zon 2-rosor än men dock väl zon 3 biggrin.gif wub.gif

Läste förresten att Gingko Biloba endast klarar zon 2 och en sån har vi ju laugh.gif

Jag beskar ett par rötter som var alldeles för långa. Vattnade ordentligt och ställde dem svalt i garaget så de inte får en chock direkt. Imorgon ska de få lite sol biggrin.gif
kerstin z5-6
Gingko Biloba z2,Jösses -det ska jag inte berätta för min ...LOL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon