Full version: Rådjur=odjur!
AnnammA
Dessa fyrbenta marodörer mad.gif som hindrar mig& andra trädgårdsmänniskor att smycka våra trädgårdar med lite fint nu inför påsken(som varit)/våren . "Knips, knips!" när Bambi&c:o är på besök, så var de penséeblommorna borta, och de nyuppkomna tulpanknopparna avskalade!
Bor man längre ut på landet är det väl OK med vilda(??? -de flyttar sig knappt när man kommer...) djur, men i ett tättbebyggt villområde...
Vi har nu köpt in en del illaluktande prep. för att få bukt med dem...
huh.gif
AnnA
rutis
Åh. jag förstår precis. Har ett hus på landet, där har jag en del förståelse att de finns. Man ser aldrig till dem, annat än bitmärken och skövlade tulpaner. Men nu har vi köpt hus i en förort till Stockholm, och här vandrar de helt ostört omkring och de bryr sig inte alls att man är i närheten. Jag har också skaffat äckligt geg som luktar ruttet, så får vi se hur det går... Jag ger inte upp kampen så lätt!
Betty
Ja, jag med vet hur det känns... Förra våren fick jag de flesta av mina spirande tulpanknoppar uppätna av dessa vackra men ovälkomna djur. Hade väl aldrig trott att de skulle våga sig in mellan radhusen där jag bor. sad.gif
Men i år är jag förberedd, har köpt Halt Viltstopp som jag har tänkt spraya på mina tulpaner när de börjar kika fram i rabatterna.
mulle
Jag blandar Tabasco och vatten och sprayar på. T.o.m. de röda tulpanerna får vara ifred!
Mulle
evelina
CITAT (mulle @ 05-04-2005, 13:29)
Jag blandar Tabasco och vatten och sprayar på. T.o.m. de röda tulpanerna får vara ifred!
Mulle

Hur blandar du det??
mulle
Bara så att det blir lättare att spraya.
(Sadisten i mig ler vid tanken på vad rådjuren tycker om sina tuggor....)
mad.gif mad.gif mad.gif
Peppar blandat med ammoniak är en annan metod men tabascon gillar jag bättre.
Holländarna (det är därifrån jag har fått tipset) besprutar stora fält med tabasco och alla - odlare, miljövänner och djurvänner - lär vara nöjda med metoden.
Mulle
kristerh
CITAT (Betty @ 05-04-2005, 13:25)
. sad.gif
Men i år är jag förberedd, har köpt Halt Viltstopp som jag har tänkt spraya på mina tulpaner när de börjar kika fram i rabatterna.

Den är suverän, men det kan proppa till i mynningen på flaskan, till slut fick jag pensla på medlet
krister
mamamaggan
De har under flera år besökt rabatterna vid vår sommarstuga men...... nu får jag ha blommorna ifred. Så här gjorde jag:

Planterade kungsängsliljor i rabatterna

Varje höst planterar jag en rad med vitlök längs med rabattkanten.

Inte vet jag om " mina " rådjur är speciellt snälla men nu få som sagt blommorna vara ifred.

Det är bara höstfloxen de ger sig på men inte förrän de blommat färdigt så det bryr jag mig inte om.
AvalonC
Jag hade gärna sett rådjur i min trädgård...
Kanske för att jag aldrig råkat ut för att de äter upp mina blommor...
då kanske man ändrar sig...

Vi hade rådjur i början när vi flyttade hit...
Men sedan så upptäckte Carisma att det gick att leka med de "stora" katterna också, så hon började jaga dem....

Sedan dess har jag inte sett ett enda rådjur, inte ens i närheten...
Så effektivaste vapnet mot rådjur skulle jag nog påstå är Carisma.. *ler*

guns
[Men i år är jag förberedd, har köpt Halt Viltstopp som jag har tänkt spraya på mina tulpaner när de börjar kika fram i rabatterna]

För mej fungerade Halt Viltstop knappt en vecka sedan hade de ätit upp rosorna. Jag tror på ett viltstängsel!!
Sollan
Och jag rekommnerar som vanligt Råodör efter att ha testat allt mellan himmel och jord....
AnnammA
CITAT (AvalonC @ 07-04-2005, 02:07)
Jag hade gärna sett rådjur i min trädgård...
Kanske för att jag aldrig råkat ut för att de äter upp mina blommor...
då kanske man ändrar sig...

Vi hade rådjur i början när vi flyttade hit...
Men sedan så upptäckte Carisma att det gick att leka med de "stora" katterna också, så hon började jaga dem....

Sedan dess har jag inte sett ett enda rådjur, inte ens i närheten...
Så effektivaste vapnet mot rådjur skulle jag nog påstå är Carisma.. *ler*

Vi har Gizmo&Liza och ändå Bambi på besök... En del påstår att man inte får rådjursbesök om man har hund, men det tror jag inte på, sen jag såg rådjur hoppa över staketet till en bekant med kalvstora hundar...
sleep.gif
AnnA
AnnammA
...alltså Gizmo&Liza är katter...

AnnA
AnnammA
Mulle

Det här med Tabasco och vatten är nog värt att prova...Jag har haft en sorts skumspray("Anti-gnag") på sprayflaska som funkat hyfsat, men det är inte precis drygt, och kostar en slant. Sedan har vi köpt en annan smörja som man skall doppa oasis i och sätta på pinnar. Men det kan man inte ha för nära huset/grannar, för det ska stinka hemskt.(Jag har inte kunnat fixa så mycket med det än, eftersom jag är halvt om halvt enhänt, sedan jag bröt handleden i mitten på mars. Maken skall fixa med det, men har inte hunnit.)
AnnA
AnnammA
CITAT (Betty @ 05-04-2005, 13:25)
Ja, jag med vet hur det känns... Förra våren fick jag de flesta av mina spirande tulpanknoppar uppätna av dessa vackra men ovälkomna djur. Hade väl aldrig trott att de skulle våga sig in mellan radhusen där jag bor. sad.gif

Det står ingenting i bruksanvisningen att du ska spraya på lite innan tulpanbladen börjar sticka upp?

AnnA
Betty
Hur menar du då? Spruta på jorden? Så här står det:
"ANVÄNDNING
Spruta på alla växtdelar, som skall skyddas mot viltet. Vid behandling på senhösten skall det vara plusgrader. När sprutning sker under växtsäsongen är det viktigt, att även spruta på nytillväxten. Spruta vid uppehållsväder. Vissa växter kan trots behandling vara begärliga för viltet. En upprepad behandling med några dagars mellanrum kan hjälpa. "
AnnammA
CITAT (AnnammA @ 08-04-2005, 11:08)
Mulle

Det här med Tabasco och vatten är nog värt att prova...Jag har haft en sorts skumspray("Anti-gnag") på sprayflaska som funkat hyfsat, men det är inte precis drygt, och kostar en slant. Sedan har vi köpt en annan smörja som man skall doppa oasis i och sätta på pinnar. Men det kan man inte ha för nära huset/grannar, för det ska stinka hemskt.(Jag har inte kunnat fixa så mycket med det än, eftersom jag är halvt om halvt enhänt, sedan jag bröt handleden i mitten på mars. Maken skall fixa med det, men har inte hunnit.)
AnnA

Sedan jag prövade med Tabasco, har Bambi inte varit på besök, och ny blomning på penséerna är på gång. (Tyvärr är de avätna tulpanknopparna förbrukade för detta året. På vissa ställen var det bara bladen som blev gnagda, där blir det en del blommor.)

AnnA
Monica
Min mamma går till en frisör och ber att få håravklipp. Sen tar hon och lägger hår i gamla nylonstrumpor och gör små bollar av det. De sätter hon sen på pinnar i rabatterna. Rådjuren skyr människolukt och låter hennes plantor vara ifred. Det enda är att man måste byta ut bollarna med jämna mellanrum eftersom lukten lakas ur av regn och vind.

Det är kanske det som är med sprayer och annat också - man måste spraya på med jämna mellanrum eftersom lukten "regnar" bort.....
krellus
Personligen tycker jag att det är lite trevligt med rådjur på tomten,
då det trots allt är "deras" miljö också.

Å andra sidan är det ju klart irriterande när de ger sig på rabatterna.

Jag har provat lite olika saker som har fungerat lite si så där men det enda som fungerar helt är att slänga en väv över en större planta/mindre träd eller att sätta hönsnät framför något mindre/lägre.

Trist men...
*16 kvm stor balkong!*
JAg vet ett bra sätt att få bort rådjuren.. Det heter jägare.
( jag har tom jakthund och den kommer inte rådjuren ifrån )

Ok en sak om man bor på landet, då får man väl "räkna" med att få besök.
Men mitt i villaförorten???
Det är synd att inte kommunen håller efter bättre, så rådjuren håller sig till skogarna.

För det är väldigt svårt att förklara för ett försäkringsbolag att man krockat med ett rådjur mitt i betongförorten.. *suckar*

Mvh G
krellus
Bor i Hägersten och där ser vi rådjuren regelbundet bland hyreshusen.
Tyvärr äter de upp en del i våran gemensamma rabatt men så kan det gå...
Betty
CITAT (krellus @ 27-04-2005, 08:21)

Nej, min lilla radhustomt i stan är inte deras miljö! De kan hålla sig i skogen så lovar jag att hålla mig i stan! sad.gif
AnnammA
CITAT (Betty @ 27-04-2005, 09:57)
CITAT (krellus @ 27-04-2005, 08:21)

Nej, min lilla radhustomt i stan är inte deras miljö! De kan hålla sig i skogen så lovar jag att hålla mig i stan! sad.gif

Jag håller verkligen med! Och dessutom är de värddjur till fästingar! mad.gif blink.gif wacko.gif

AnnA
krellus
Tyvärr är det inte så lätt att få ett rådjur att lyssna så det är nog bara att "gilla läget"... tyvärr... sad.gif
Betty
Jag går inte med på "att gilla läget!" mad.gif
Jag provar mig fram bland olika avskräckningsmedel, jag satte inte tulpanlökar för att stödutfodra traktens rådjur... sad.gif
krellus
Då får du väl göra en "Runar". tongue.gif
Fram med bössan...
Blomstersmurfen
Jag skaffade viltstängsel runt hela tomten, och efter två år är fästingarna borta!

Trots att jag har flera stora hundar åt rådjuren upp "allt", och det de inte åt fejade bockarna hornen mot... Rådjuren gick tom lugnt förbi en av mina gamla hundar, som blivit för lat för att jaga, då de andra hundarna var inomhus.

Jag gläds varje dag över investeringen jag gjorde med viltstängslet. Det kommer plötsligt upp blommor som jag inte visste fanns fortfarande, nästan fem år senare. Och allt som jag själv planterat får jag njuta av.

Men som sagt, fästingarna försvann också helt, vilket jag aldrig kunnat tro att de skulle göra!!! Dubbla vinster!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon