Tessan
Jag har tagit över min farmors sommarstuga med tomt på 200kvm. Den har stått orörd i 5-6 år och från att ha varit en jättehärlig trädgård så är den nu helt igenväxt och misskött.
Vi vet inte var vi ska börja men har iaf röjjt bort allt ris. Gräsmattan är full med hål och stora kullar. Sorkar?
Och det ser inte ut som en gräsmatta längre utan som en torr skogsäng med långt visset gräs och mossa.
Hur ska man bära sig åt för att få en fungerande gräsmatta igen? Är det bäst att bara gå över allt med en jordfräs och rulla ut en färdig gräsmatta eller kan det gå att få ordning på den nuvarande?
Adri-Anne
Det blir inte mindre arbete att rulla ut en färdig gräsmatta.
Förhands och underarbete år lika nogrant som att lägga en ny.
Det blir att kavla upp armarna och kröka rygg, vad du än väljer. smile.gif smile.gif
Eva i Norrköping
Vår gräsmatta var också väldigt eftersatt när vi flyttade hit. Det ser inte så roligt ut när den fått växa sig "långhårig", men faktiskt blir det en klar förbättring bara man klipper den. Hålen och groparna kan du väl fylla igen och så i lite gräsfrön! Lycka till!
Adri-Anne
Först och måste det en grundlig rensning till, få bort allt torrt visset gräs, stenar, kvistar osv. Bra att vattna gräsmattan innan man rensar, då får man lättare med sig det som har fastnat i den hårdtorkade ytan.
Har den mycket ojämnheter måste det tas bort.
Om gräsmattan inte är alltför bedrövlig efter rensningen, kanske det räcker med ett tjockt lager med toppdressing, men det duger inte att snåla, hellre för mycket eller för lite. smile.gif
Vertikalskär, lägg på något tunnare lag till med mylla och så i gräsfrö, platta till lätt.
Vattna, vattna i parti och minut . Detta fungerade på min bedrövliga gräsmatta. smile.gif Annare hjälper varken Fader Vår eller vitlök.
Förresten varför ha denna dumma arbetskrävande gräsmatta. Varför inte göra som japanerna, ha en mossmatta? Grönt, mjukt, skönt. smile.gif
yla
CITAT (Eva i Norrköping @ 15-03-2003, 23:12)
Vår gräsmatta var också väldigt eftersatt när vi flyttade hit. Det ser inte så roligt ut när den fått växa sig "långhårig", men faktiskt blir det en klar förbättring bara man klipper den. Hålen och groparna kan du väl fylla igen och så i lite gräsfrön! Lycka till!

precis så skulle jag berätta att jag skapat gräsmatta på mitt torp
genom att klippa klippa klippa
då verkar det som om det som är gräs gillar att få sådan behandling
o varje gång tar jag ett tag ut lite längre
så gräsmattan blir större
förr så slog jag med lie då det va en hel skog med lupiner men jag ville inte ha lupiner överallt så i början va de ett knog att klippa
men de e klart den billigaste varianten o du slipper gräva så mycket
på vissa ställen har jag ju såklart grävt upp STORA stenar som fått nya snyggare placeringar för att inte slå ihjäl gräsklipparren
nå nu e jag alltid så himla nöjd då jag farit runt me klipparen o det gräset som jag fått tål de mesta eftersom de är där sedan urminnes tider
ja så gjorde jag ,,o så förstås i med ny jord i gropar o där kan man skära hål i mattan o lägga jorden under så blir det inte så mycket bart på en gång men de växer snart igen
lyckatill
Hannele
Ja, klippa och klippa. Jag har aldrig gjort något annat - utom för hand plockat bort maskros, tistel, hundkex...
Inte ett gräsfrö har jag slösat pengar på. Och grönt och gräsigt är det! smile.gif

Ganska bra, med tanke på hur det såg ut från början - ingen gammal äng här inte... Mest sand.
Och på vintern har vi förvarat jollar, surfingbrädor och annat,
på somrarna byggt kojor och haft tält veckovis. Finns inget tåligare än gräs!
Hannele
Uppe på berget ser det ut så här.
Vid en sommarstuga skulle jag absolut ta vara på det vilda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon