Hej,
jag ska i sommar få ordning på min trädgård. Byggde hus för 3 år sedan och har sedan dess ägnat min tid och mina pengar till att få allt färdigt på insidan. Nu är det äntligen dags för trädgården att få sitt!!! :-) Snacka om att jag har längtat efter detta!
Jag bor på en ö i Göteborgs skärgård och ska få hjälp med en kompis som har bil att göra mina växtinköp. Jag sitter nu och planerar hur mycket det hela får kosta. Jag har ingen aning om vad priserna ligger på och för att slippa göra en vända runt alla plantskolor för att kolla pris tänkte jag nu ta en chansning och fråga er här inne om ni vet vad följande plantor/växter kostar:
Spirea
Rosenbuskar (vet ännu inte vilken sort dessvärre...)
Familjeäppelträd
Familjeplommonträd
Japanska körsbärsträd
Syren
Fläderbuskar
Rhododendron
Jag vet ännu inte om alla dessa sorter passar i min växtzon eller om det kan finnas andra anledningar till att dessa är ett dåligt val. Är det någon kunnig här som har en åsikt om detta får ni gärna hojta till. Jag är verkligen en oskuld när det gäller trädgårdsplanering och har aldrig tidigare bott i hus så detta känns verkligen som en utmaning!!
Är det någon som tror sig veta ungefär vad detta kostar skulle jag uppskatta lite info!
Tack för hjälpen!
Hälsningar
Ulrica
Helen B
04-04-2005, 13:17
Hej,
Du kan gå in på någon plantskolas hemsida. De brukar ha prislista. Tex
www.zetas.nu
Nu ligger den plantskolan inte i Göteborg, men ett hum om priser får du där.
Lycka till med din nya trädgård!!
Hannele
04-04-2005, 14:32
CITAT (Helen B @ 04-04-2005, 14:17)
Du kan gå in på någon plantskolas hemsida. De brukar ha prislista. Tex
www.zetas.nu
Ska du kolla priser i Zatas hemsida, kan du dra av
hälften i Göteborg!
Ewa smålänska höglandet
04-04-2005, 15:15
Jag har handlat mycket på
Rångedala plantskolaligger strax utanför Borås
/Ewa zon 4-5
Annars kan du kolla med nån plantskola - i Göteborgstrakten, så slipper du det där med att "dra av hälften"...
Kullavik,
Bergums htrg,
Florinska rosengården,
Henrikssons htrg,
Sävedalens plantskola.
Tack för era svar! Nu ska jag ta fram miniräknaren och se vad slutsumman månne bli.. :-)
Hälsningar
Ulrica
Hoppas summan inte blir alltför stor!
Ett tips... be någon annan att gå och handla - annars blir det några 100-lappar dyrare än vad du skrivit på inköps-listan!
Hej uboje och öbo!
Grattis till att ha kommit till det viktigaste i boandet - trädgården!
För att få ned priserna och ändå inte gå på pumpen med vissnande växter:
- satsa på kvalitet med träden. E-märkta träd är mycket friskare och ger bättre utdelning, www.eplanta.com.
- satsa på kvalitet med jorden. Bästa och billigaste kvaliteten får du genom den egna löv- och trädgårdsrenskomposten. Matkompost ger också mycket god jordförbättring. Köp i övrigt hellre kogödsel att förbättra din befintliga jord med, än det som kallas planteringsjord (som består mest av torv). Kan du hämta hästgödsel från ett stall där hästarna stått i halm är det värt guld men är gratis. Undvik billiga, sura köpetorvjordar på säck.
- köp perenna örtartade växter på höstreor, många klarar sig.
- fröså annueller, dvs ettåriga växter.
Om det känns dyrt, glöm inte höstreorna!
Mulle
Tack för ert engagemang! Det känns jättekul att äntligen få skapa en underbar trädgård
Jag tar till mig alla era tips så nu har jag mycket bättre förutsättningar.
Tack än en gång!
Hälsningar
Ulrica
Angående plantskolor, vilka rekommenderar ni i Jönköpings län.
Jag är ute efter fruktträd och bärbuskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.