Full version: Klematis + ros?
Mallan
Jag har nu idag en klematis (tror att det är en Jackmani) och skulle vilja ha en klätter ros till det. Någonstans så jag det så snyggt och de rekommenderade också en ros vid namn Raubriter (el. något liknande Någon som vet vad den heter?)

Hur planterar jag rosen? Och hur ska de skötas sen? Jackmani skärs väl ned nu på våren, men ska man då vänta tills de berömda musöronen på björkarna så att det passar med rosen också? Eller hur blir det?
kerstin z5-6
Två klematis en >Klätterros vid stolpar vet jag en rosälskare som har -ursnyggt
Vilken klätterros -ja det beror på zon -och önskan om färg
Bor du i z 3, under ,kan du i stort sett välja vilken färg du vill smile.gif
Klematisen beskärs om den är storblommig på våren -Klätterrosor putsas ur o dött tas bort men de skärs aldrig ner som man gör med rabattrosor tex ..
Kajsa
Raubritter
Den blommar 1 ggn en dryg mån. mitt i sommaren. Bra jord, gödsel varje vår och vattna vid torka. Känslig för mjöldagg, zon 4 ros. 1,5 x 2/2,5 m. Om rosens grenar fryser ner hårt får man inga blommor den sommaren.
Man kan gallra ur enstaka grenar från marken när grenarna är 3-5 år om rosen börjar bli tät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon