Skulle behöva lite idéer till vad man kan göra för att få en barnvänlig trädgård. Som nyinflyttade till en radhusträdgård förra sommaren har vi bara hunnit med en sandlåda. Hur ser era trädgårdar ut? Har ni några roliga tips?
Jag funderar starkt på att anlägga en liten "bäck" av järnbalkar som man kan köra båtar i. Låter kanske konstigt men den är jättefin. Eller en väggfontän, eller en vattenorm (dusch av vattenslang)
Såg denna roliga gunga på trädgårdsmässan gjord av ett bildäck
(tyvärr taskig bildkvalité)
Kul tråd. Hoppas några idéer trillar in här.
Själv ska jag bygga en hammock i trädgården.
Fast mer ovanliga orginella idéer skulle vara kul att höra.
Killensomvillhagrönafingrar
13-04-2005, 08:45
Vi har det senaste året haft många lekar i trädgården min dotter och jag.
I vårt fall har vi köpt små spadar, krattor och spänner.
Så det vi gör hjälper hon till med.
Men hon är bara 2 och ställer inga höga krav.
Nu har vi dock komplitterat med klätterställning, gunga och sandlåda.
När mina kompisar såg hennes gungställning sa det att en sån duger inte till Saga Sol och har nu fått tag på en bunt telefon stolpar och skall bygga en gungaställning XL.
Den verkar bli runt 4-5 meter hög
Blir nog bra fart när man gungar i den
Killensomvillhagrönafingrar
13-04-2005, 08:55
Jag glömde av att vi även har ett nersänkt badkar i altanen.
Toppenleksak och helt gratis.
När de renoverade några lägenheter i närheten slängde de gamla badkar. Jag tog ett och satte sticksågen i altanen. Grävde ett rejält hål under och en stenkista för avloppet. Drog vatten när jag ändå höll på.
Den delen av altanen som jag sågade ut har jag behållt som lock till badkaret på så sätt syns ingreppet inte.
Tack för idéerna.
Hoppas att det trillar in fler tips. Det måste ju finnas fler som har gjort något, eller?
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 13-04-2005, 09:55)
Jag glömde av att vi även har ett nersänkt badkar i altanen.
Toppenleksak och helt gratis.
När de renoverade några lägenheter i närheten slängde de gamla badkar. Jag tog ett och satte sticksågen i altanen. Grävde ett rejält hål under och en stenkista för avloppet. Drog vatten när jag ändå höll på.
Den delen av altanen som jag sågade ut har jag behållt som lock till badkaret på så sätt syns ingreppet inte.
Du har inga foton på det?
Oj nu såg jag att det fanns en aktuell tråd till med just den frågan...

(av iza)
Skrållan
15-04-2005, 20:41
Såg i nummer 6/2005 i tidningen Gör Så Här (s.64) en underbar liten hemmabyggd bil. Kanske det kunde vara något???
bettyboop
20-04-2005, 09:36
Djungelgymhttp://www.junglegym.info/en/climbing-units/hut.shtml2 länkar blev det. Vet inte om den första funkar.
Men vi har köp "villa" klätterställningen och kompletterat med en "swingmodul" gungmodulen.
Där vi bodde före flytten i västmanland 44 mil härifrån flyttade i december till småland hade vi "castsle" med "swingmodul" och den var så populär.
De klättrar och åker kana och gungar och leker koja. KANON
Surfa runt och kolla de olika
Finns hos Silvanbutikerna i sverige. Hittar du inte denna hos din handlare kan du beställa den och de skickar hem den. Det gjorde vi från Halmstad.
Finns inget bättre för barnen. Men vi tog en större i år. Med rep och klätter rep och klättervägg. Villan är KANON.
Ett bra tips från oss till Er.
/Berit
bettyboop
20-04-2005, 09:38
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel...l.asp?docid=360Denna har vi byggt till barnen fast vi gjorde den lite större.
Den är toppen. Med sandbord och sits. där de kan göra kakor och laga mat......
Denna sida finns det massor med bra tips på för övrigt. Om det är något annat till trädgården.
/Berit
En bekant hade när barnen var små en nedgrävd gammal träeka som sandlåda. Nu är barnen för stora att leka i sandlådan så den har blivit jordgubbsodling istället. Faktiskt jättefint både som sandlåda och jordgubbsland.
/Stina
dammkillen
21-04-2005, 20:26
en liten koja kanske.. =)
Eleanor
25-04-2005, 22:07
Vi håller på att bygga ett Muminhus (det som du ser på min signaturbild!)som är en lekstuga med litet loft till dottern, & vi har en gammal eka stående som en lekbåt & sonen har ett "fort" gjort av valkantsbrädor med utkikstorn, vattenkanon, rutschkana, lian & hängmatta + att han i fortet får lov att bygga till precis som han behagar. Hela helgen har han & kompisarna kört hårt med hammare, spik & såg.
Maria zon 6
20-05-2005, 07:58
I sommar ska mina barn få en alldeles egen PILBERSÅ där inga vuxna får vara - om dom inte blir speciellt inbjudna förståss!
Jag tänker sticka ner grenar på samma sätt som när man gör en skärmvägg eller liknande av pil. Där inne kan barna ha saftkalas och om dom vill kan dom kasta ut de små utemöblerna å använda bersån till koja eller hemligt klubbhus!
Jag körde igår förbi en trädgård där de hade en rolig variant på återanvändning:
De hade byggt en trähäst med flera bildäck kring midjan.
Mulle
Skrållan
21-07-2005, 13:22
På IKEA har de en fantastiskt inspirerande bok med trädgårdsidéer för barn. Den heter "Härliga trädgårdar för barn" och är skriven av Clare Matthews. Kostade 129 kronor tror jag.
Hej!
Den här diskussionen kanske är död men jag ser om den vaknar till liv med detta inslag.
I förra veckan var vi och hälsade på goda vänner som kommer inspirera mina närmsta veckor i trädgården. De hade byggt en äventyrsbana med enkla medel. De hade sparat ställningen de använt till målningen och där startade banan. Stegar var fastspända mellan träd för att sen fortsätta med lianer mellan två punkter. Rep på två höjder fastspända mellan träd, repen går sen att balansera på. Brädor att gå balansgång på. Nät gjort med rep. Linbana med hjälp av rep. Hål i häcken för att åstakomma den bästa backen för pulkaåkningen. Samt mer därtill.
När jag kom därifrån kände jag att nu är det dags att inte bara tänka på vackra rabatter och nöja mig med gungställning och stor lekyta på gräsmattan. Får jag igenom planerna med maken så ska vi bygga stadiga stolpar för volleyboll. Stolparna skall erbjuda en domarplats/sittyta samt ha klängerväxter på ena sidan. Vollybollnätet skall kunna flyttas ner till badmintonhöjd. (Har någon en färdig konstruktion?)
Jag vill också få till en linbana från verandan och klättervägg men jag vet inte riktigt hur jag skall få till det på en nyanlagd tomt utan både träd och lämplig husfasad.
Idéer från
Carin
dammkillen
23-07-2005, 09:03
Man kan t.ex. sätta timmerstockar stående i gräsmattan så att timmerstockarna står som pinnarna i en slalombana. Det är roligt att springa i slalom mellan timmerstockarna för barn och vuxna
Jag är också ute efter en massa ideér och inspiration vad gäller just "barnens" trädgård! Vill hitta på en massa skoj så att ungarna får röra på sig och ha det jättekul! Bra tips! TACK!
dammkillen
04-08-2005, 21:08
man kanske kunde ha en skrotbil ställd i trädgården på två stockar utan hjul, ta bort allt ur bilen och lämna kvar sätena, ratten och pedalerna och växelspaken. En lekbil
Katarina H
04-08-2005, 21:17
Hur gamla är dina barn? Eller vilken ålder vill du ha på lekanordningarna?
karavanen3
10-02-2009, 08:50
En kul idé är att bygga en linbana mellan två träd i trädgården. Själv köpte jag in komponenterna från
http://www.lekplats.se. Barnen bara älskar att åka linbana. En annan idé är att bygga olika saker med bildäck. Tänk bara på att skydda barnen från eventuella gifter (har kommit rapporter om att bildäck är farliga). Annars är det lätt att fästa på reglar, rep och annat på just bildäck.
Vi köpte ett gäng avloppsrör i bygghandeln och sågade av dem i olika längder. Grävde ett ganska djupt hål och satte ner rören samt sand och grus. Lade några plattor runt för stabiliteten. Nu sticker mellan en halv och en meter rör i olika storlek upp som barnen kan "vattna" hur mycket som helst!
Klockren succé till ett mycket överkomligt pris!
karavanen3
07-01-2010, 12:39
En bra idé är till trädgården är att köpa en rejäl ekstock. Ta sedan fram motorsågen och såga ut en träskulptur. Det finns en hel del fina exempel på youtube om hur du arbetar med s.k. chainsaw carving. Det finns också möjlighet att beställa figursågade från
lekplats.se, men det roligaste är att göra dem själv

.
Anemone nebulosa
19-01-2010, 17:35
En enkel gungbräda?
Trädkoja?
Växande, runt "pil-hus" för kurragömma, pick-nick, lek?
Ett eget litet såland där barnen kan sköta enklare växter? Kanske roliga pumpor tex.
Stubbar placerade med jämna mellanrum så man kan leka inte-nudda-marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.