Mallan
Skulle behöva lite idéer till vad man kan göra för att få en barnvänlig trädgård. Som nyinflyttade till en radhusträdgård förra sommaren har vi bara hunnit med en sandlåda. Hur ser era trädgårdar ut? Har ni några roliga tips?

Jag funderar starkt på att anlägga en liten "bäck" av järnbalkar som man kan köra båtar i. Låter kanske konstigt men den är jättefin. Eller en väggfontän, eller en vattenorm (dusch av vattenslang), eller.....
Thora
Vi har byggt en klättervägg som våra barn fullkomligt älskar!
Längs ena delen av vår trädgård har vi en lång mur och där har vi satt upp fullt med klättergrepp. Mjuk gräsmatta under och så ett litet barnbord med en griffeltavelvägg ovanför har gjort denna del till barnens bästa.
hera
bra inlägg behöver själv ideer ,jag har stora möjligheter för att jag
har stor tomt över2000m2
det ända jag har just nu är en stor lekstuga o ska köpa gungställning.
Va bra då kan jag få många bra ideer här om någon har nått tips.
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
violina
Absolut något ätbart. Vinbär, pysslingträd med söta körsbär, jordgubbar m.m. När mina barn var mindre fick de var sin pallkrage av den lilla modellen (halva storleken mot vanliga) där de kunde plantera vad de ville och lägga fina stenar från stranden eller pynta hur som helst. Sedan fick man vara så god att smaka på mosade jordgubbar med persilja och gräslök som de lagat till. Nu i tonåren är det inte så intressant, men jag tror att grunden är lagd för ett framtida intresse i vuxen ålder. Buskage är bra att bygga kojor och gömma sig i.
Näcken
Som Violina skrev så är ätbart viktigt, bär och kanske även blommor som ringblomma och gurkört.

Om du får plats så är en gunga alltid bra.

Lite olika växter som de kan gömma sig bland, jag har sett bambubuskage med gångar i och längst in en sittplas/koja, var riktigt häftigt fast kräver nog lite plats.

En mysig plats där barnen kan "laga mat" (med hjälp av jord sand blomblad m.m.) med bänk, bord och stolar i barnens höjd.

Vi spelar mycket boll i vår trädgård, varför en öppe yta är bra, har tält på sommaren, samt plats för en barnpool (skaffa koppling så du kan ta varmvatten från kök/tvättstuga direkt).
bergslagen
Det finns så roliga björkar,tror dom kallas hängbjörkar ett härlig ställe att gömma sig i el. mysa.
När våra barn var små satte vi upp en lian i en björk, en rejäl knut och det var alltid någon som klättrade el.bara gungade.
Finns där man köper tillbehör till båtar.
Stockar från skogen att balansera på, blir dessurom snygga och ger extra sittplats.

M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon