|
kerstinb
04-04-2005, 15:48
Hej! Köpte en clementin förra sommaren, det fanns både blommor och småfrukter på. Enl säljaren skulle frukterna vara söta. Jag har sammanlagt fått 10 st frukter som mognat, men sååååå suuuuuuura. Det finns inget som kan vara surare, jag lovar. Nu blommar den igen, jag pollinerar och hoppas på frukter som kanske får mer sol. Men som växt är den rolig att ha. Kiwin står som i höstas, långa bruna rankor som ser mer eller mindre döda ut, vad blir det av den?
Ett fönster skall jag täcka för sol(så jag slipper dra ner persiennen) Jag har beställt klänglilja, finns det mer förslag. Inte luktärt eller krasse, det blir för varmt på en INGLASAD BALKONG. Tacksam för svar kerstinb Bor i Göteborg
TeliaNet
04-04-2005, 17:13
"jag skrev ett svr här innan men det försvann" klementin är ovanlig och finns inte som köpecitrus. kan med all sannolikhet säga att det är en calamondin som är den vanligaste köpecitrusen. CITAT Kalamondin (Citrofortunella microcarpa): Den har ett tätt växtsätt med något hängande grenar som får rätt mycket frukt. Frukten går att göra marmelad på och skivad kan den användas till dekoration och smaksättare av drycker, den är mycket sur. liknar den denna?  du kan koka marmelad på den, det är jättegoot. jag kokar citronmarmelad på frukten från min citron. vad beträffar kiwin så tål den inte kyla och kalk. har den utsatts för nåt av det?
kerstinb
05-04-2005, 16:20
Svar till TeliaNet Tack för ditt svar, mycket riktigt, när jag kollade namntaggen så står det Calamondino, Citrus Mitis. Men PETAB i Helsingborg där jag köpte den, sa att det var en Clementin så därav min tro att det var en sådan. Men hängande grenar har den inte ,rakt uppåtväxande. Men oj vad blommorna luktar gott, jag pollinerar den, behövs det eller är den självfertil? Råden står ej varken på svenska eller engelska. kerstinb
TeliaNet
05-04-2005, 18:52
CITAT (kerstinb @ 05-04-2005, 17:20) Svar till TeliaNet Tack för ditt svar, mycket riktigt, när jag kollade namntaggen så står det Calamondino, Citrus Mitis. Men PETAB i Helsingborg där jag köpte den, sa att det var en Clementin så därav min tro att det var en sådan. Men hängande grenar har den inte ,rakt uppåtväxande. Men oj vad blommorna luktar gott, jag pollinerar den, behövs det eller är den självfertil? Råden står ej varken på svenska eller engelska. kerstinb min citrons blommor ska snart till att slå ut, den åker snart ut så får naturen pollinera. jag tror att man inte behöver pollinera vissa citrus, men det är nog bäst att göra det i alla fall om man nu vill vara säker på att få frukt. det bästa med citrus är blommningen! inte sant? på min lapp med skötselråd står det gödning över 20*c. lägsta temp 5*c. 1-5 kannor vatten/vecka beroende på temp. blommar då och då. är det nåt "phytosanitary passport" på? är den från kitantziz? som sagt va, mycket blommvillig och sätter mer frukt än nödvändigt  jag tycker att man ska koka CERTO-marmelad på den då frukten inte är speciellt god till att äta naturell.
aanders
17-04-2005, 22:35
jösses... e de där din ??
har en sån , dock bara 30 cm hög med 5 frukter på. Men hur får jag den att överleva vintertid ... ? kan jag ställa den i solen på altanen nu i sommar ?? läst nåt om kalkfritt vatten... vart får jag de i från ??
TeliaNet
17-04-2005, 22:51
CITAT (aanders @ 17-04-2005, 23:35) jösses... e de där din ??
har en sån , dock bara 30 cm hög med 5 frukter på. Men hur får jag den att överleva vintertid ... ? kan jag ställa den i solen på altanen nu i sommar ?? läst nåt om kalkfritt vatten... vart får jag de i från ?? nej, jag har ingen calamondin, bara en citron och en grape. om vi börjar med vinterförvaringen: den kräver 5-15*c, konstljus och hög luftfuktighet. på sommaren kan den stå i sol, men bör få lite skugga nån gång på dagen. låt den vänjas sakta, annars bränns bladen. på våren och försommaren ska den ha kopiösa mängder näring. glömde ju kalken; citrus får kloros, näringsbrist, i form av vita fläckar i bladen om man vattnar med starkt kalkat vatten. en lösning torde vara att använda hasselfors rodendendron-gödsel som gör jorden sur.
aanders
17-04-2005, 23:25
CITAT (TeliaNet @ 17-04-2005, 23:51) CITAT (aanders @ 17-04-2005, 23:35) jösses... e de där din ??
har en sån , dock bara 30 cm hög med 5 frukter på. Men hur får jag den att överleva vintertid ... ? kan jag ställa den i solen på altanen nu i sommar ?? läst nåt om kalkfritt vatten... vart får jag de i från ?? nej, jag har ingen calamondin, bara en citron och en grape. om vi börjar med vinterförvaringen: den kräver 5-15*c, konstljus och hög luftfuktighet. på sommaren kan den stå i sol, men bör få lite skugga nån gång på dagen. låt den vänjas sakta, annars bränns bladen. på våren och försommaren ska den ha kopiösa mängder näring. glömde ju kalken; citrus får kloros, näringsbrist, i form av vita fläckar i bladen om man vattnar med starkt kalkat vatten. en lösning torde vara att använda hasselfors rodendendron-gödsel som gör jorden sur. hmm... ok... Men jag kan vattna den med vanligt kranvatten alltså?? ingen aning om halten av kalk..... vintertid blir ju lurigt, jag har ju inte under 20 grader inomhus, bor ju i radhus hur ofta gödslar man med Hasselfors ?
TeliaNet
18-04-2005, 08:38
har du inte under 15*c så blir den stressad, tappar bladen, får ohyra och blommning kan utebli.
kommunalt kranvatten kalkas för att få upp PH-värdet så att vattnet inte fräter på ledningsnätet.
gödslingen står på burken, men kan överdoseras lite.
radhus säger du.... är det inte några förrådsrum nånstans? annars får du sätta den i kylskåpet med kompaktlysrör över, det har jag gjort och det har funkat prima.
aanders
18-04-2005, 10:09
CITAT (TeliaNet @ 18-04-2005, 09:38) har du inte under 15*c så blir den stressad, tappar bladen, får ohyra och blommning kan utebli.
kommunalt kranvatten kalkas för att få upp PH-värdet så att vattnet inte fräter på ledningsnätet.
gödslingen står på burken, men kan överdoseras lite.
radhus säger du.... är det inte några förrådsrum nånstans? annars får du sätta den i kylskåpet med kompaktlysrör över, det har jag gjort och det har funkat prima. ja jag kanske kan sätta den ute i förrådet... där är det ju allafall frostfritt, kanske kan va runt 5 grader där på vintern. Det blir inte för kallt för den då ?? hmm... nu sommartid ... gödsla den, ska köpa en sån burk.... men hur ofta ska den ha vatten ??
TeliaNet
18-04-2005, 10:32
den klarar sig säkert ner mot 0*c, korta stunder. jag använder h-fors bevattningsgödsel på 800g burk. det står 1/2 skopa på 10L vatten[krukcäxter], citrus vill ha mer så kör på 1 hel skopa till 10L vatten. skopa ingår i burken. citrus är känslig, inte för blött och inte för torrt, än då vill den stå i lerjord. är det för blött ruttnar rötterna. den vill ha fuktigt, vattna ofta, men den får inte ha det blött. svårt att uppfylla. de är lätta att övervattna, men jag kör med att när bladen rulla ihop sig är det dags att ge vatten.
jag vil dock avråda dig för de tappar mycket bla och kinkar mycket, men citron har 4 blad kvar, så den är lite svår att odla.
aanders
18-04-2005, 10:54
CITAT (TeliaNet @ 18-04-2005, 11:32) den klarar sig säkert ner mot 0*c, korta stunder. jag använder h-fors bevattningsgödsel på 800g burk. det står 1/2 skopa på 10L vatten[krukcäxter], citrus vill ha mer så kör på 1 hel skopa till 10L vatten. skopa ingår i burken. citrus är känslig, inte för blött och inte för torrt, än då vill den stå i lerjord. är det för blött ruttnar rötterna. den vill ha fuktigt, vattna ofta, men den får inte ha det blött. svårt att uppfylla. de är lätta att övervattna, men jag kör med att när bladen rulla ihop sig är det dags att ge vatten.
jag vil dock avråda dig för de tappar mycket bla och kinkar mycket, men citron har 4 blad kvar, så den är lite svår att odla. tackar för hjälpen... ska bli intressant att se om jag kan få den att klara sig i sommar...
aanders
30-04-2005, 18:16
Måste fråga en sak igen ang vattning av citrusträdet..... Fanns inte Hasselfors i våra butiker, men väl ett annat rhododendrongödsel som heter Compo ! antar att det är ungefär lika så jag tog detta. Men det går ju knappt att förstå sig på doseringen som står på paketet. så finns det inget trix för att förenkla det hela ?? det står : Etablerade växter 60 g i slutet på mars innan blommningen. Till kraftigt växande sorter dessutom 60 g i juni/juli. vid nyplantering : på våren eller hösten 10 g per 10 l fuktig torv blandas som växtsubstans. Vidare står det sen att 1 rågad matsked = ca: 20 g 1 litermått = ca: 840 g. Nån som har nåt tips som en nybörjare kan begripa ?? jag har ju endas en växt som ska vattnas med detta medel .... kan ju inte blanda 10 liter för att sen hiva bort 9,5... vattnade i da med en matsked blandat med ca 2 liter vatten och hällde på lite sådär lagom...
Susanna
30-04-2005, 20:31
Måste få tillägga en sak om kiwin. Den tål visst kyla. Jag har min ute på friland året om och den växer alldeles utmärkt. Den tappar bladen på hösten och rankorna ser då bruna och döda ut. Men under början på maj sätter den fart och det kommer mängder med blad. Min brukar växa cirka en meter per år. Den är fyra år gammal nu. En del kiwiplantor klarar ner till 30 minusgrader.
kerstin z5-6
30-04-2005, 22:35
? Actinidia kolomikta kanske , men vi talar väl om Actinidia chinensis.? Den sitnämnda, äkta kiwi frukt, är väl inte härdig ute i Sverige?? kolomikta är härdig ute i z5-6
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2005, 08:45
Jodå den sistnämnda är också härdig i Sverige men bara i zon 1 (2). Har sett jätteexemplar av A. chinensis i skåne som hade fullt med kiwifrukter i toppen. Frukterna såg exakt ut som de stora kiwifrukter som ligger i matvarubutiken, tyvärr satt de ganska många meter upp på väggen så jag lyckades inte provsmaka.
kerstin z5-6
01-05-2005, 20:04
Ingrid på Västkusten
02-05-2005, 08:22
CITAT (aanders @ 30-04-2005, 19:16) Måste fråga en sak igen ang vattning av citrusträdet..... Fanns inte Hasselfors i våra butiker, men väl ett annat rhododendrongödsel som heter Compo ! antar att det är ungefär lika så jag tog detta. Men det går ju knappt att förstå sig på doseringen som står på paketet. så finns det inget trix för att förenkla det hela ?? det står : Etablerade växter 60 g i slutet på mars innan blommningen. Till kraftigt växande sorter dessutom 60 g i juni/juli. vid nyplantering : på våren eller hösten 10 g per 10 l fuktig torv blandas som växtsubstans. Vidare står det sen att 1 rågad matsked = ca: 20 g 1 litermått = ca: 840 g. Nån som har nåt tips som en nybörjare kan begripa ?? jag har ju endas en växt som ska vattnas med detta medel .... kan ju inte blanda 10 liter för att sen hiva bort 9,5... vattnade i da med en matsked blandat med ca 2 liter vatten och hällde på lite sådär lagom...  Hej hopp, man behöver inte använda rhododendrongödsel alls. Omplantering vart tredje år - spola gärna igenom krukan ett par gången per år med friskt vatten för att undvika uppbyggnad av salter i krukan. Om man inte vill plantera om så byte av topplagret varje år. Finns något som heter järnchelat att beställa ifrån fackhandeln som man kan använda för att överbrygga det här med att jorden blir basisk efter ett tag, men då är det redan omplanteringsdax för lääääänge sedan! Och vilken gödning som är bra - det bestämmer NPK-talet på gödningen. Hälsar Ingrid
aanders
02-05-2005, 20:40
jaha.... snurrigt det här blev då, backa lite i den här tråden och kolla är du snäll... tidigare rekomenderades att just sån gödsel ska användas... så nu vet jag inte alls hur jag ska göra bara vattna alltså.... ?? vintertid då ?? fick rekomenderat att den ska ha svalt och ljust... det gäller inte heller ??
kerstin z5-6
02-05-2005, 21:06
Ljust gäller -ju varmare du har desto ljusare krävs  Mitt ser väl rätt bra ut ? o det står i + 17 som lägst större delen av året men har man inte växthus så rek svalt o ljust
Ingrid på Västkusten
04-05-2005, 06:30
CITAT (aanders @ 02-05-2005, 21:40) jaha.... snurrigt det här blev då, backa lite i den här tråden och kolla är du snäll... tidigare rekomenderades att just sån gödsel ska användas... så nu vet jag inte alls hur jag ska göra bara vattna alltså.... ?? vintertid då ?? fick rekomenderat att den ska ha svalt och ljust... det gäller inte heller ??  Det är ju så att vi alla rek det vi tycker bäst ur erfarenhetsmässig synpunkt och vi behöver inte alls hålla med varandra heller ;-) Svalt och ljust allt ifårn + 5 till + 15 är helt ok däremot värre för det stackars trädet om man t ex har +21 och lägenhetsluft. Ju varmare ju mera växer trädet ju högra luftfuktighet måste man ha! Det är kombinationen torr luft, varmt och mörkt som knäcker träden på vintern, speciellt i riskzonen är man om man köper ett träd mitt i vintern säger hon som testat ett flertal gånger ;-) eller ett som stått i butik länge. Rek en termometer med luftfuktigheten och temperaturen på displayen. Kanske en extralampa och en bra gödning. Lycka till! Hälsar Ingrid PS Obs temepraturen + 5 är en minimitemp + 15 är en medeltemp.
aanders
23-01-2006, 16:09
Hmm.. det här är lite lustigt... jag har inte gjort så mycket med mitt citrusträd mer än att jag tog in det i lägenheten, vattnar den en gång i månaden lite grann... den har trots januari några gröna blad kvar och ser ut att må rätt så bra faktist.. får väl se till sommaren om den överlevt, men vad man kan se nu så verkar den inte lida direkt....
pisanggoreng
23-01-2006, 16:12
Fast om citrusträdet inte får en svalperiod lär det inte vara så blomvilligt.
Hej igen..jag har också en calamondino, men har bara haft den ca. 6mån. På mina instruktioner stod det : Ha den på fönsterbrädan vid ett fönster som har mycket ljus och kan vara utomhus under sommaren..Håll den på över 15 grader och inte under 5. Vattna uppifrån och låt vattnet på fatet torka (allow excess water to drain from the bottom). Låt inte krukan stå i ett fat som är fyllt med vatten. Vid över 20 grader tillsätt vanlig vätske gödsel. blommar från och med Mars och bär frukt året runt. Formklipp växten när den har sin växttid. När man byter kruka används vanlig husväxtjord.
En kille jag känner säger att i en stad vid Sevilla har dom den som gatuväxt..det måste vara en underbar arom i den byn, för man känner verkligen en underbar arom vid blomningen. Jag har också hört att marmeladen blir jättegod, men har inte haft tillräckligt med frukt än, min mäter bara drygt 20cm så jag ska väl inte begära för mycket av den. Den har rätt stora kärnor, och jag petar ner dom i små krukor, än så länge är det bara 2 som har grott, men det svåra blir nog att hålla dom vid liv tills dom får sina riktiga blad..
aanders
28-01-2006, 12:53
ja vi får väl se till sommaren vad som händer, om den blommar eller inte .... Hur beskär man ett sånt här ?? den har lite blandat med torra grenar och grenar som är gröna med löv på... kan man bara klippa av dom torra eller hur funkar det ??
Lady Hamilton
28-01-2006, 14:01
CITAT (aanders @ 28-01-2006, 12:53) ja vi får väl se till sommaren vad som händer, om den blommar eller inte .... Hur beskär man ett sånt här ?? den har lite blandat med torra grenar och grenar som är gröna med löv på... kan man bara klippa av dom torra eller hur funkar det ?? Du bör nog försöka att klippa ner den innan den börjar att skjuta nya skott. (Om din citrus vilar nu) För annars kan du att klippa bort ev. blom anlag. Klipp i den form som du vill ha trädet. Det som är torrt behöver inte vara dött, men skulle det vara dött kan du ta bort det senare. Jag har lite olika sorters citrusar. Någon vilar nu och då passar jag på att "forma dem" Men min citrus lemon (citron) har nyss börjat blomma så den vill jag inte klippa i nu. Om jag upptäcker att en gren växer "fel" eller blir för lång eller är för vek, så kapar jag den oavsett årstid.
aanders
28-01-2006, 20:15
OK... så det är inget fel att redan nu klippa ner den alltså ?? fast som du säger det som är torrt kanske inte är dött... så dom kanske jag inte ska kapa av bara utan forma den lite som jag vill ha den alltså ??
riskerar inte att döda den om jag "klipper fel" ?
Lady Hamilton
28-01-2006, 21:28
Nej du dödar den inte  Begriper inte hur du skall kunna klippa den "fel"? Om du inte kapar i grundstammen, jag menar likt att du "fäller" ett träd. Ta du och forma den som du vill ha den
aanders
29-01-2006, 11:36
oki... ska testa... tack för hjälpen...
Om det är en Calamondin du har, så sägs det att man ska formklippa den när den håller på att växa
Lady Hamilton
29-01-2006, 15:48
CITAT (Hamilton @ 28-01-2006, 14:01) ....innan den börjar att skjuta nya skott. För annars kan du att klippa bort ev. blom anlag.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|