Gertie
Har för första gången försökt mig på stratifiering.
Hjärtbergenia satte jag ut 1 mars.
Pastellakleja och Stjärnflocka satte jag i kylskåp 22 febr. och flyttade ut
3 mars. De står nu så att de får sol några timmar på eftermiddagen.
Är det rätt? Det är mycket kondens i plastpåsarna.
När jag kollade idag, lyckades jag hitta några enstaka blad, 2-3 mm stora,
där jag sådde Akleja.
Vad gör jag nu? Skall de stå kvar, eller???
Dzad
Vet inte mycket om blommor, men alltså, det är väl inte meningen att de skall gro under själva stratifieringen... Alltså har de grott gör du bäst i att ta in den planta som gjort det... såvida den växt du talar om är särskild uteväxt för april eller någonting.

Att de grott beror på den starka solen på dagen som får temperaturen att stiga i höjden.
Skulle sätta dem i ett mindre soligt läge utomhus, såvida inte kallstratifieringen är klar och du kan ta in dem. Det är alltså meningen de skall gro inomhus om det är sommarblommor tror jag.

Ursäkta mig om jag helt missförstått. smile.gif
kerstin z5-6
De ska stå skuggigt -men allt beror på var du bor -Att det inte grott något än .. är helt normalt -de gror när det är dags -Aklejan kan ha varit lite snabb pga det soliga läget
Hur är förutsättningarna sen - -Växthus ??
Annars, ställ skuggigt i plast back -har de flesta grott avlägsna plasten lägg över fluffigt med fiberduk -ett lager om det är milt -6-7 lager om minusgrader hotar
Kolla noga så att varken frö eller plantor torkar ut (-en av anledningarna till att jag stratifierar ute men tar in o gror dem -underlysrör eller i växthus-jag tycker det är så jobbigt att passa dem ute smile.gif)

Många gror under stratifiering -ex bergvallmo som nästan alltid gror i kylskåpet
Lycka till
K
Gertie
Jag har inget växthus, men uterum, som väl kan jämföras med växthus.
Är det dags att flytta in dem nu?
Bor i Ystad. Här är temperaturen runt +5 nattetid, och 15 på dagen.
Just nu kl. 20.30 har vi +11.
kerstin z5-6
Jo tjenare -du har utetemperaturer som de jag har INNE i mitt lilla växthus -låt dem stå kvar ! du har perfekta perennasådds temperaturer ... lyckost ..
tror jag emigrerar när jag blir pensionär i alla fall .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ett litet illustrativt exempel .. visserligen ung två v tillbaka i tiden i fjol men dock .. du fattar läget här smile.gif
Hos mej slutet mars smile.gif
Gertie
Oj. Så mycket snö har jag bara sett EN gång i Skåne.
Tror att det var vintern 78/79.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon