Full version: trädgårdsland
hera
Jag har två igenväxta trädgårsland ,rensade bort lite ogräs i höstas.
Det finns ganska mycket små sten i jorden o den är lite sandaktig.
Måste mangöra om hela landet (gräva upp o lägga på ny jord )
Är det någon som har förslag på tillväga gångsätt för bra resultat?
wink.gif wink.gif huh.gif huh.gif
Snöflinga
Tja, rensa bort allt ogräs noga, fyll på med jord och gödslad torvmull, så tror jag att dina växter kommer att stormtrivas rolleyes.gif
Näcken
Att byta all jord verkar onödigt.

Först gäller det att få bort allt flerårigt ogräs, om det är något sådant. Kika på trädgårdslistorna på www.alltomtradgard.se.
Om det är flerårigt ogräs, rensa bort detta noggrannt, eventuellt kan du behöva kväva det genom att täcka landet i några år.
Men förhoppningsvis har du inget sådant elände.

När allt ogräs är bort skulle jag gräva igenom landet och blanda i kompostjord och gödsel, mängden beror på vad du ska odla.
Kompostjord kan du säkert köpa av kommunens avfallsbolag (de ska kompostera kontrollerat så allt ogräs dör). Här i skåne kostar det drygt 100 kr för ett helt släp med jord.

Alternativt kan ju vara det klassiska att odla potatis ett år, då kan du rensa ogräs och få nytta av landet. Fast för en ok skörd behöver du nog gödlsa och eventuellt fylla med kompost först.

Läste någonstans om att odla potatis i halmbädd, dvs odla och kväve ogräs samtidigt kom dock inte ihåg hur man gör.
hera
jag kan nog tro att de är flerårigt ogräs ,först fick jag ta
trimmer och sen försöka rycka upp de för hand ,de var inte lätt
de satt som berg
Ihöstas la jag ett tjockt lager med löv där (av blandade sorter) tänkte
de kunde ha en kvävande effekt på ogräset,ska ta bort de nu när snön
har smält.
kan man göra så eller har de ingen effekt alls?
wink.gif wink.gif huh.gif
solkatten
Lägg ut sättpotatis på marken lägg på material som du vill ska förmultna (rabattrens, gräsklipp, kompost som inte har förmultnat, lägg sen på ca 50 cm halm. Till hösten när du skördar potatisen så har du ett färdigt land som du sluppit gräva. Rotogräs kan ju forfarande vara kvar, men du har sluppit det mesta av jobbet.
Fenja
CITAT (hera @ 05-04-2005, 11:00)
jag kan nog tro att de är flerårigt ogräs ,först fick jag ta
trimmer och sen försöka rycka upp de för hand ,de var inte lätt
de satt som berg
Ihöstas la jag ett tjockt lager med löv där (av blandade sorter) tänkte
de kunde ha en kvävande effekt på ogräset,ska ta bort de nu när snön
har smält.
kan man göra så eller har de ingen effekt alls?
wink.gif wink.gif huh.gif

Ta inte bort löven, de tillför en massa bra mullämnen, mylla ner dem i ytjorden i stället! Men innan jag gjorde det skulle jag gräva landet ett spadblad djupt ungefär och plocka bort alla rötter för hand och noggrannt. Genom att gräva lossar du ogräset och det blir lättare att ta bort. Sedan täcker du årets grödor med fiberduk så slipper du ogräsfröer som flyger runt i luften. Men du kommer säkert att få rensa ganska ofta i början i alla fall.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon