Fjärilslarverna har vaknat. Här sitter en på mitt finger. Vet inte arten men det är med stor sannolikhet ett nattfly. Tegelrött gräsfly är en god gissning.
yla
04-04-2005, 22:24
härligt eller hur o se hur allting vaknar igen
amaira
05-04-2005, 07:35
Söt .
Här fladdrar nässelfjärilar i mängd, några påfågelögon och ett emellanåt en och annan citronfjäril.
Citronfjärilhanarna lyser verkligen citrongula, men nässelfjärilarna är rejält "utfejdade" i färgerna, och ser ut som bleka kopior av sig själva.
Berith
06-04-2005, 06:33
Visste inte hur ett gräsfly ser ut så jag googlade bilder...
och då ser dom ju ut precis som den här som var på besök i vårt gullris i somras!
Han ser ut som en liten hare tycker jag....
Blomstertanten
06-04-2005, 06:58
Vilka sötnosar !
Gossen Ruda
06-04-2005, 07:32
Stämmer Berith, fast din besökare är den nära släktingen Allmänt gräsfly. Larverna liknar varandra lite men larven till den allmänna arten övervintrar inne i ägget medans den tegelröda övervintrar halvvuxen. Därför hinner den fullbildade fjärilen flyga i juni-juli medans allmänningen flyger i juli-september. Eftersom jag fotade larven nu kan det inte ha varit allmänningen.
amaira
06-04-2005, 09:11
CITAT (Berith @ 06-04-2005, 07:33)
och då ser dom ju ut precis som den här som var på besök i vårt gullris i somras!
Han ser ut som en liten hare tycker jag....
`Tå töööt´
Ruda, vad härligt med en expert här på forumet *suger i mig lärdomar*
Zitrus
06-04-2005, 09:52
Åhhh! När jag var liten hittade jag en liten fjärilslarv! Jättefin svart med en röd rand (kan ha varit tvärtom också ) och massor av päls! Seadan blev den en brun liten fjäril och då kan jag säga att jag var besviken! Då hade man minnsan inte råd att uppskatta naturens under!
Berith
06-04-2005, 21:02
Tackar Åke! Håller med amaira.... Samlar också på mej av er andras kunskaper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.