Full version: En larvig bild
Gossen Ruda
Fjärilslarverna har vaknat. Här sitter en på mitt finger. Vet inte arten men det är med stor sannolikhet ett nattfly. Tegelrött gräsfly är en god gissning.

yla
härligt eller hur o se hur allting vaknar igen rolleyes.gif
amaira
Söt wub.gif .

Här fladdrar nässelfjärilar i mängd, några påfågelögon och ett emellanåt en och annan citronfjäril.

Citronfjärilhanarna lyser verkligen citrongula, men nässelfjärilarna är rejält "utfejdade" i färgerna, och ser ut som bleka kopior av sig själva.
Berith
Visste inte hur ett gräsfly ser ut sleep.gif så jag googlade bilder...

och då ser dom ju ut precis som den här som var på besök i vårt gullris i somras!

Han ser ut som en liten hare tycker jag.... wub.gif

Blomstertanten
wub.gif Vilka sötnosar ! rolleyes.gif
Gossen Ruda
Stämmer Berith, fast din besökare är den nära släktingen Allmänt gräsfly. Larverna liknar varandra lite men larven till den allmänna arten övervintrar inne i ägget medans den tegelröda övervintrar halvvuxen. Därför hinner den fullbildade fjärilen flyga i juni-juli medans allmänningen flyger i juli-september. Eftersom jag fotade larven nu kan det inte ha varit allmänningen.
amaira
CITAT (Berith @ 06-04-2005, 07:33)
och då ser dom ju ut precis som den här som var på besök i vårt gullris i somras!

Han ser ut som en liten hare tycker jag.... wub.gif

`Tå töööt´ wub.gif

Ruda, vad härligt med en expert här på forumet *suger i mig lärdomar*
Zitrus
Åhhh! wub.gif
När jag var liten hittade jag en liten fjärilslarv! Jättefin svart med en röd rand (kan ha varit tvärtom också blink.gif ) och massor av päls! Seadan blev den en brun liten fjäril och då kan jag säga att jag var besviken! biggrin.gif Då hade man minnsan inte råd att uppskatta naturens under! wink.gif
Berith
Tackar Åke! Håller med amaira.... wink.gif Samlar också på mej av er andras kunskaper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon