Full version: Hästskit
Tjosan
Vi har häst. Och jag har alltid hört att skiten inte är så bra då det innehåller kutterspån efter mockningen.
Men nu när jag blivit intresserad och sen byggt kompost och läst massa litteratur så får jag den uppfattningen att häst skit och urin = kväve + kutterspånet = kol, måste vara helt suveränt för att göra ny jord.. Grävde i vår hästskitshög idag och nog var processen i full gång där.. varmt och gött...

Har jag missat något eller räcker detta för att göra hyffsad jord?
Susanne i Linköping
Gödsel med spån i kan behöva lite längre tid på sig att bli jord, men har det legat länge nog blir det finfint! Jag tog en gång jord från ett stall bredvid ett sågverk, då hade det inte varit hästar där på några år. Den gamla gödselstacken hade blivit till den finaste jord jag någonsin sett!
CGB
Hästgödsel i torv bryts ner fortare än hästgödsel i kutterspån. 1-2 år för torv, 2-3 år för kutterspån. Vardera varianten är perfekta jordförbättrare. Kom bara ihåg att också tillföra tillräckligt med näringsämnen. Inte för mycket men inte heller för litet. Det är inte självklart att enbart naturgödsel ger tilräcklig näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon