Hej
Jag har två stora jasminbuskar i min trädgård och jag undrar hur de ska skötas när det avser beskärning.
När ska de beskäras och hur gör man det ( är det som rosor eller finns det en annan metod).
Ciczi
Är det verkligen Jasmin och inte Schersminbuskar?
OBS! Inte för att märka ord, men det är förstås en väldig skillnad.
Om du vill att den ska förtätas nedifrån - gallra ut allt dött och några av de äldsta stammarna på vårvintern. Tar man många ett år kan busken bli instabil och få svårt att tåla vind och snö. De skott som skjuter upp igen tar några år på sig att blomma.
Om du liksom jag tycker att schersmin är vacker också när den växer som en fontän med grenverk som väller ut från stammarna - tag bara bort dött.
CITAT (Ewa L @ 05-04-2005, 08:29)
Är det verkligen Jasmin och inte Schersminbuskar?
OBS! Inte för att märka ord, men det är förstås en väldig skillnad.
Jag vet faktiskt inte... grannen sa att det är jasmin men det kan ju vara schersmin? JAg vet inte. Finns det något sätt att ta reda på detta innan de blommar?
Ciciz
jasmin är väl en klätterväxt, tror det bara finns en eller två arter av den som är härdiga.
schersmin är en buske med lite rödaktig bark på de nyare skotten.
mvh zazu
Då är det nog en schersmin iså fall. Hur ska den beskäras då?
Ciczi
Cillas svar ovan är baserat på att det är en Schersmin.
De har en tendens att bli risiga, så jag brukar ta bort ~25% varje år. Visst kan du radikalskära rubbet, men det är bara en nödåtgärd som jag ser det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.