Full version: Ligusterplantering
Aja
Hej
Börjar bli tjatigt det här med liguster?!

Men vi behöver hjälp att planera vår knappa tid. Bebisdop, isolera övervåning och häckplantering skall gå av stapeln och allt innom två veckor.

När vi köpt hem våra barrotade plantor, inom vilken tidsram måste de ner i jorden?

Vi har grävt ett dike och fyllt med jord, hur gör vi nu?
Planteringsspade och en liten djup grop, eller? De ska ju sitta fyra per meter så så vid grop kan man ju itne gräva...

Vattnar man i "hålet"?
Har fått höra att man inte skall gödsla där utan lägga kogödsel ovanpå så det "sipprar" ner när man vattnar sen, annars skulle rötterna brännas...några åsikter om detta?

Vi har nu snöfritt och i natt en min temp på 5,5 grader men hade frost igårnatt.....ska vi planetera till helgen eller nästa helg?
Grannens penseer har överleft ute i tre dygn (liten fingervisning?)

Helt nybörjare som jag är, emn jag behöver veta innan jag åker till plantskolan så jag inte kommer hem och har bara ett par timmar på mig och tänkt fixa dagen därpå...
Tack på förhand!
/Aja
Hannele
CITAT (Aja @ 05-04-2005, 09:55)
Bebisdop, isolera övervåning och häckplantering skall gå av stapeln och allt innom två veckor.

Strunt i ligusterhäcken! Fyndera på det till hösten istället.
Lättare också, för man slipper vattna.
Aja
Hmm...nu var det ju inte prioriteringen jag hade frågor om.....utan undrar fortfarande på ovanstående frågor
/Aja
Milex
Så här gjorde vi och det funkade. I mitten av maj köpte vi barrotade plantor. Vi hämtade dem på morgonen och ställde dem i en stor tunna med vatten. Där skall de stå i minst ett par timmar. Vi hade tidigare grävt igenom rabatten så att jorden var lös. Så det var bara att gräva ett hål med planteringsspade, vattna rejält i hålet och så sätta ner plantan. Vi gjorde allt på några timmar men det beror förstås på hur lång häck ni ska ha.

Vi gödslade inget alls när vi planterat utan gav en liten gödselgiva i slutet av augusti. Vi var noga med vattningen av häcken i början och under högsommaren. En rejäl skvätt per planta några gånger i veckan.

Har tjälen gått ur marken hos er? Det har den inte här. Men penseérna överlever ändå.
Jag tror att ju fortare man får ner plantorna efter vattenbadet desto bättre är det, men de kan antagligen klara sig ett tag. Ibland står de ju länge i plantskolorna.

Lycka till med allt smile.gif
Aja
Tack!

Mitten av maj? Jag har fått uppfattningen av att ju tidigare desto bättre...men det kanske inte är så extremt som jag har tolkat det?!

Vi ska sätta ca 70 m, och allt är grävt och klart med grävare (dike) så jorden aka vara lätt att arbeta med.

Vi ser verkligen fram emot detta!!

/Aja
Hannele
CITAT (Milex @ 05-04-2005, 22:14)
Vi gödslade inget alls när vi planterat utan gav en liten gödselgiva i slutet av augusti.

Ja, man ska inte gödlsa vid planteringen och inte ge något med kväve på hösten,
för då kan de buskarna få frostskador, om de inte hinner gå i vintervila.

Här säljs knappt några liguster förrän maj.
Höstplantering är dock att föredra, ifall det blir varm och torr sommar...
Milex
Glömde en sak!
Vi klippte ner plantorna till hälften direkt efter plantering! Så ska man göra säger de som vet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon