Jag har odlat i skyddat söderläge, och i växthuset men det blir inga kalebasser.
Båda alternativen har gett stora fina plantor som blommat relativt tidigt, alltså borde karten som kom hunnit bli färdiga men de skrumpnar och
trillar av.
Vad gör jag för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2003, 08:56
Kanske dålig pollinering, vid dålig pollinering brukar fruktämnena skrumpna och trilla bort. Prova handpollinering, för över pollen från hanblomman till honblomman. På förmiddagen brukar pollenet vara bäst så det brukar vara mest effektivt att gå runt och handpollinera på förmiddagen.
Frukämnena kom som de skulle, till och med växte en hel del innan de trillade av pinn.
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2003, 21:27
Japp det brukar vara så på en del växter som hör till familjen Cucurbitaceae ex. squash (och troligtvis kalebass med som hör till samma familj), med dålig pollinering växer frukterna en bit sedan skrumpnar de ihop och trillar bort.
I Runåbergs frökatalog står det i odlingsbeskrivningen för kalebass att man ska bryta av hanblomman och trycka den mot honblomman för att säkra pollineringen.
Själv brukar jag springa runt och leka bi åt squashen och pumpan i början av blomningsperioden det brukar ge bra resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.