Chrissie
05-04-2005, 09:42
Vi flyttde in i huset i oktober och nu ser jag fram emot den första säsongen med EGEN trädgård! De förra ägarna försökte plantera ett plommonträd (Viktoria) men det sågade de ner förra året. Resterna av trädet finns kvar i marken.
Nu skulle jag vilja plantera något annat träd där, nåt "enkelt" för en nybörjare som jag. Vad kan det vara? Och ska jag gräva ur och plantera på samma ställe som det förra trädet stod?
Vi bor strax norr om Stockholm.
Chrissie
Om plommonträdet som tagits ned stått där ett tag, eller togs ned pga problem kan det vara bra att inte sätta ett träd av liknande slag där. Undvik i sådana fall plommon, körsbär och andra i prunus-släktet. Väljer ni ett sådant, tag reda på vad de gamla hade för problem och byt jorden där det gamla stått.
Om du väljer ett annat fruktträd är plommonträdets rötter bara en tillgång för det nya, som använder sig av det gamlas rotgångar och får del av det i rotsystemet som förmultnar. När man tar upp trädrötter som växt nära döda träds rotsystem ser man hur de yngre rötterna slingrar sig kring de gamla rötterna.
Vilket fruktträd som passar bäst beror ju sedan på växtplatsen; hur mycket vind, sol, skugga, fukt/väta/torka i marken, jordförhållanden mm. Äppelträd brukar klara de flesta jordar utom de som är för leriga eller vårblöta, och de klarar också en hel del vind för att de blommar senare än stenfrukt, men de vill ha sol för att utveckla frukt och god frukt. Vill du ha ett äppelträd som har samma storlek som ett plommon, dvs ca 4 m högt och 3 meter brett - beställ ett äppelträd som är satt på svagväxande grundstam. Vill du ha ett äppelträd som är 8 m högt och lika brett, köp ett direkt i handeln som är satt på A2 grundstam.
Kan du tänka dig något annat än fruktträd finns det mängder av oerhört vackra mindre träd. I en tråd här om att välja endast ett fruktträd för ett par veckor sedan nämndes några av dem med beskrivningar och bilder.