Full version: Nationalnyckeln
amaira
Första volymen av Nationalnyckeln kommer den 25 april wub.gif biggrin.gif !
Fösta volymen handlar om dagfjärilar, jag har redan beställt.

Sen nån gång kommer "flugorna" också. *väntar otåligt*

Är det någon här förresten som har tidskriften "Fauna och flora"?

Jag fick den på posten idag. Har inte läst den än, men den verkar ovanligt bra den här gången, för mina intressen, och massor med rolig och spännande läsning väntar mig i sängen i kväll wub.gif .

Här är länken förresten, till Nationalnyckeln, med en extra bifogad varning: Det första som syns på sidan är ett stort härligt "kryp" med mängder av ben.

På sidan från artdatabanken behövs däremot ingen varning.
KURT
Jag trodde att den skulle bli tillgänglig online också? Visst är böcker bra, men jämför man tex med NE så är det ju mycket effektivare att uppdatera elektronisk information.
mulle
Amaira! Jag hittar ingen information om det totala antalet planerade volymer och inte heller om när hela projektet väntas vara klart?! unsure.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 05-04-2005, 13:45)
Amaira! Jag hittar ingen information om det totala antalet planerade volymer och inte heller om när hela projektet väntas vara klart?! unsure.gif
Mulle

Jag vet inte heller. Har hört nån gång men inte lagt på minnet.

Det är ett STORT projekt i alla fall, och lär väl ta sådär tjugo år eller mer, har jag för mig.

Vad gäller "online" så vet jag inget om det heller. Jag vet faktiskt inte särskilt mycket, tycker bara att det är så himla BRA - och spännande!

Tänk, bestämningshandböcker över alla flercelliga arter i Sverige wub.gif . (Vilket är mycket mycket mera än jag någonsin kommer att kunna intressera mig för sleep.gif )
carol
På sidan här nere finns fakta om projektet.
Bl a att det väntas pågå i 20 år och omfatta 130 volymer!

Här!

Förresten, har ni sett det här?

skud
mulle
Tack Carol. Skud kom till favoritmappen direkt!
Mulle
Gossen Ruda
Hoppas det går bra men jag är rädd att projektet är lite för överamitiöst. Det finns många sandhögar som det kan rinna ut i eller försenas av. Undrar om man tänkt att alla länder skall ge ut sitt eget verk? Borde bli många överlappningar i så fall. Man får väl hoppas att det kommer en nätversion också.
Lars-Olof Arvids
Härligt, den måste man ju ha! wub.gif Visst kan projektet verka överambitiöst, kanske lite i stil med när Linné skulle beskriva alla världens växt- och djurarter. Men säkert blir det ett oöverträffat praktverk när den blir färdig! Jag har tidskriften Fauna och Flora och brukar läsa den med stort intresse. I det nya numret skriver bl a min arbetskamrat Therese Johannesson om fiskauktionen i Göteborg.

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-04-2005, 08:53)
I det nya numret skriver bl a min arbetskamrat Therese Johannesson om fiskauktionen i Göteborg.

Olle

Va kul! smile.gif Tänkte faktiskt på dig, när jag läste "fiskreportaget"!!

Ruda! Har du aldrig hört uttrycket: "Om man siktar mot stjärnorna, så når man grantopparna"! Och "grantoppar" är inte fy skam de heller laugh.gif laugh.gif .

Eller det här: "Hellre lyss till den sträng som brast, än aldrig spänna en båge". *säger en som sprängt många bågar rolleyes.gif laugh.gif *
Gossen Ruda
Jag kanske fick mitt inlägg lite väl pessimistiskt, jag är positiv till tanken. fast jag tänker även på Svenska Akademiens ordbok som bara hunnit till "t" trots att dom hållit på några år.

Fiskauktion? Nä fy, det låter som en slavmarknad. Hälsar Rudan.
Lars-Olof Arvids
Ruda, på fiskauktionen i Göteborg är det havsfiskar som gäller, så du lär inte hamna där! biggrin.gif Inte heller på den stora akvariefiskauktionen i Norge som jag ska åka på nu på söndag http://www.akvarieklubb.com/Storauksjon_200405.htm eller den mindre motsvarigheten i Göteborg i nästa månad http://www.gcg.se/html/auktioner.html biggrin.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon