solrosen
Hejsan!
Såg en bild på rosmarinvide som låg häck i en av de nya trädgårdsaböckerna. Den heter Salix elaeagnos "Angustifolia". Är inte Salix pilsläkt? Och deras rötter letar sig väl snabbt och långt ner och äter in sig i avlopp etc? Eller? Vet någon hur rotsystemet är på en salix som inte är så hög?
Jag kanske är helt fel ute (helt möjligt!)? Hur nära hus/avlopp kan man plantera pil?
Det såg fint ut och jag skulle vilja ha en rumsavdelare till i trädgården som gärna får växa snabbt ;-).

Många frågor....
Cilla
Rosmarinvide Salix repens ssp rosmarinifolia är en art till krypvide, och har mycket litet rotsystem. Rotsystemet borde inte vara mer fara för husgrunder och rörledningar än andra marktäckare.

De ska ha fuktigt och inte sur jord för att trivas. Jag har provat med lite olika krypvarianter men har inte haft tillräckligt fuktigt för att de ska trivas.

Med salixarter är det generellt så att de sorter som växer snabbt och stort överjordiskt också gör det under mark, och dessutom har behov av mycket vatten. Vissa salixssorter skickar rotskott (skott från stor del av rotsystemet) när de fälls, medan de vide- och sälgsorter jag känner till skickar stubbskott och dessutom inte har så livligt växande rötter som sina pil-släktingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon