Magdis
..men jag vet inte om jag gjorde rätt. Det var så många som kommit upp i varje kruka och de flesta stod längs kanterna, så jag satte om dem flera stycken i en glassbytta. Jag har fortfarande såjord i, de är väldigt små fortfarande. Nu är det väl bara att hålla andan och hoppas att de klarar den behandlingen!
Vattnar ni med vattenkanna eller sprayflaska när ni vattnar de små bebisplantorna? Jag har hittills använt sprayflaska men det känns som att man bara vattnar ytan. Använder jag vattenkanna är jag rädd att dränka dem.
violina
Det beror på hur små de var? Plantorna ska ha fått något blad till förutom de första hjärtbladen innan man planterar om. Då behöver de lite näringsrikare jord att fortsätta i, som vanlig plantjord. Du ser om någon dag om de klarat sig och då hade jag provat att ha lite gödning i vattnet. Har de blivit tufft behandlade men ändå klarar sig blir de lite senare, men bor du i Norrbotten kan du väl inte sätta ut dem på ett tag ännu. smile.gif Annars hinner du så nya. Man kan vattna med en dänkflaska man har till strykning.De har massor med små hål. Lycka till.
Magdis
De var jättesmå, hade inte fått några fler blad än hjärtbladen. Rötterna däremot hade blivit oväntat långa. Jag gjorde så där bara för att jag inte hade lust att knipsa bort en massa små miniplantor, och jag antar att de inte vill stå hur trångt som helst om de ska kunna utvecklas. Fast jag gjorde det bara med två av krukorna och jag har ganska många fler krukor, så det är ingen större fara om det går på tok.
kerstin z5-6
Gör hål i korken på en petflaska -så blir det mera sprutt på strilet men inte så mkt vatten som från en vattenkanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon