Full version: HJÄLP....
AvalonC
Hur räddar man detta äppleträdet?

Big Gardener
Rädda från vad? Jag ser inget direkt onormalt.

Om det är lavarna som växer på trädet du menar så är det inget farligt. Dessa växer utanpå barken och stör inte veden direkt. Ofta är lav- och mosstillväxt på träd ett resultat att trädet står väldigt skuggigt eller att kronan i grenverket är alltför tät, men det behöver inte direkt vara något problem.
Big Gardener
Man bör också betänka att äppelträd liksom alla träd har en begränsad livslängd. När träden går mot sin levnads slut (som kan vara allt från 25 till 150 år) så blir tillväxten svagare, rötan i trädet blir väldigt påtaglig och frukten blir liten och oftast mycket angripen av skorv, monilia m.m. Det får man acceptera att ett träd blir gammalt.

Handlar det om ett ungt träd så är det första man bör göra att lyfta upp grässvålen runt stammen så att vattnet kommer till rötterna och inte till gräset. Därefter kan man ge trädet ett par små gödselgivor som företrädelsevis bör innehålla fosfor och kalium, men även kväve så att rottillväxten ökar. Men detta måste man väga mot om man tycker det är lönt att lägga ned på trädet. Många gamla träd är mycket charmiga i sig och blommar ofta generöst.
Cilla
Inte heller jag ser vad som är problemet. Dock ser gräsmattan alldeles för "bra" och tät ut... Om trädet inte växer är det bra att ta upp och vända grässvålen (ca 5 cm ned i backen) och gröngödsla. Finns mer beskrivet på min sajt.
Berith
AvalonC
Det var mossan på trädet som jag vill bli av med...

Men om trädet inte tar skada så gör det kanske inte något... men lite näring ska hon få...

Cilla: jag ska gå in och läsa på din sida, den verkar jättebra... var inne och tittade som hastigast... Tack.
Gossen Ruda
Förmodar att du menar allt det gråa, i så fall är det lavar. Jag är ingen lavexpert men det ser ut som Allélav. Det är bara att vara glad, lavarna indikerar att du inte har några större mängder luftföroreningar. Lavar gillar inte sånt. Här i Götet finns det knappt några lavar alls. Kan ju kanske också bero på havsluften men eftersom det växer lavar på klippor vid havet tror jag inte så mycket på den orsaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon