Full version: Helleborus
mulle
Passerade plantskolan och såg att de hade massor med Helleborus på en kärra.
Om jag börjar avhärdningsprocessen nu, kan man då plantera ute den 22 april trots att det kan komma frostnätter?
Jag ska ju resa bort men jag fick habegär....
Mulle
katarina76
Hör med plantskolan hur mycket de tål! De bör veta. Funderade på att köpa en i vintras men "alla" sa att de inte var avhärdade och därför bara skulle klara sig inomhus, köpte ingen då, men den 22 februari, när det snöade som värst i skåne (blev insnöad dagen efter) köpte jag en ändå, tjejen i blomster affären sa att den var avhärdad, så jag changsade och planterae den mitt i en snödriva, och det gick utmärkt! Blommorna vissnade när det var runt -15 men bladverket såg ändå fint ut, och nu är det nya knoppar på gång.
Så hör med plantskolan, och vet de inte kan man ju changsa i alla fall...
titti49zon6
Jag har mina nyinköpta på bron på dagarna och tar in dom på natten
förra året köpte jag på mässan i Stockholm och gjorde likadant.
Dom var gröna,fräscha ock blommade fint,när tjälen gått ur jorden planterade jag ut dem laugh.gif
mulle
Plantskolans är inte avhärdade.
Här finns ingen tjäle kvar - jag tror att jag chansar! Om inte blir jag utan de spännande nya arterna, de är knappast kvar när jag återvänder i mitten av maj....
Mulle
Yin o Yang
Jag köpte två stycken på Trädgårdsmässan i Örebro wub.gif . Försäljaren sa att jag kunde ha dem i växthuset tills tjälen gått ur och sedan plantera ut dem. De blommar jättefint och verkar trivas bra i växthuset, men snart åker de i jorden utomhus smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon