Full version: Krukros...
katarina76
Någon som har tips på hur man sköter en krukros?
Köpte två stycken till mina äldsta döttrar på allahjärtans dag, den ena dog tyvärr under februarilovet (då vi var borta) men den andra överlevde, och värkar komma igen ordentligt.rolleyes.gif Har köpt en ny till den dottern vars ros dog, vore glad om jag lyckades hålla liv i dem nu. sad.gif Så hur gör man? Stod att man skall vattna dem varje dag, men blir inte rötterna väldigt ytliga då? Kankse en självvattnande kruka kan vara något, och skall man beskära dem något, den som var halv död innan är väldigt gles ned till, men fin i topparna= dvs de nya skotten? Någon som har ett bra råd att komma med? wink.gif
Christer i Falköping
Vattna på fat, det blir bäst. De skall stå svalt nattetid. De är ju egentligen växter som klarar sig ute året om, så de är kinkiga att ha inne. Duscha gärna bladen ibland, eftersom inomhusluften är för torr för den. Om du bor i zon 1-3 kan du gräva ned dem i trädgården senare i år och låta dem stå ute året runt.
Christer.
katarina76
Men är det säkert att den klarar sig ute då? Har fått hör amotsattsen, att de _inte_ går att plantera ut? Har ingen riktig trädgård (bara odlins lott, balkong och grav), fungerar det att ha dem i kruka också ute, eller torkar/fryser de bort på direkten då?
Christer i Falköping
Om du har dem i kruka ute året runt, måste du isolera krukan väl annars dör den fort. Det är enklare att ha dem i jorden då. Den erfarenheten jag har av krukrosorna är att de klarar sig mycket bra ute året runt upp till och med zon3. Inne kan du i alla fall inte ha dem över vintern. Såvida du inte har ett utrymme som håller bara någon plusgrad.
Christer.
bonzor
dom klarar sig i zon 4 också wink.gif
Jag planterade 3 st för ca 3 år sedan och varje vår kommer dom fint.
Innomhus lyckas jag aldrig att hålla dom vid liv.
160kvm stort hus
Jag har aldrig lyckats med en krukros.. Dom torkade alltid bort.

Men nu så i princip dränker jag den i vatten och den har aldrig mått bättre...
Började tom blomma och sätta nya knopp när de gamla var döda ( överblommade )

Min står i ett fönster som har sol på morgonen, och liten del av dagen.
Förut var elementet på, men det verkade inte påverka blomman negativt.

Men jag häller på minst en 2-3 dl varannan dag.

Funderar på att plantera ut den i sommar. Få se hur jag gör.

Mvh G
Inger GMT
Hej.
Min limefärgade krukros fick jag för två månder sedan. Har sänkt ner den i vatten varannan dag.Biobactgödning 1-2 ggr i veckan
Den har stått på ett bord innaför söderfönster.
Just nu står den under växtbelysning med massor av nya grenar och knopp.Den är nästan dubblet så stor nu som när jag fick den
Hälsn. Inger

GMT trädgård
amaira
Det är spännande med krukrosor! Mest spännande att se hur länge jag lyckas hålla liv i dem rolleyes.gif .

Det finns så många fantastiskt vackra små krukrosor, och svårt att hålla fingrarna borta och plånboken stängd.

Om jag låter dem torka ut det minsta, så dör de, helt eller delvis. Så jag "dränker" dem också. Och så plantera ut så fort jag kan.

Förra året så levde fortfarande min "kärleksros" - en vacker mörkröd liten "dvärg" som jag fick av Hjärtevän ett nyår förra seklet, och sedan satte ut när det blev vår. Medan en annan rosa variant, också från Hjärtevän, var stendöd - men i augusti blommade den! Den var inte stendöd, bara skendöd.

Denna vinter/ vårvinter, försöker jag hålla liv i en gul krukros som jag fått av svärmor, och en röd som jag fick av pappas bror när jag fyllde år. *kämpar tappert* Det går nog.
Den gula har jag inne i vardagsrummet, och den röda i ett svalt "uthus med fönster". Båda växer.

En underbart vacker orange sort som jag köpte i höstas har jag tagit död på däremot. Hade den inne på mitt rum, och det ville den inte vara med om hela långa hösten.
Ciczi
Jag har mina krukrosor inne tills de har blommat över första gången. Sedan åker de obönhörligen ut i trädgården. Satte ut två förra året. De ser ut att ha klarat vintern fint.

Ciczi
Björken
Ut med dem bara.......den första jag planterade ut har stått där i rabatten och bara blivit vackrare och vackrare nu i fem år. Den växer till sig och blir riktigt kraftig och fin och en underbar persikofärg-
Christer i Falköping
CITAT (Inger GMT @ 06-04-2005, 10:30)
Hej.
Min limefärgade krukros fick jag för två månder sedan. Har sänkt ner den i vatten varannan dag.Biobactgödning 1-2 ggr i veckan
Den har stått på ett bord innaför söderfönster.
Just nu står den under växtbelysning med massor av nya grenar och knopp.Den är nästan dubblet så stor nu som när jag fick den
Hälsn. Inger

GMT trädgård

Göder du den så ofta? Det är väl till att ta i? Risken finns väl att den säckar ihop om ett tag då.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon