SannaLasso
05-04-2005, 16:42
I fjol slarvade jag och tog inte upp gladiolusknölarna ur urnan innan den togs in. Urnan ställdes undan i en skrubb nere i källaren där det finns ett litet fönster. Jag hade nog tänkt ta upp knölarna men glömde dem och har inte haft något ärende ner till skrubben förrän idag.
Alla knölarna har skjutit upp smala ca 70-80 cm långa blad!
Vad gör jag nu? Skall jag skära ner bladen, låtsas att det är senhöst och förvara dem rätt den här gången? Klarar de i sådana fall att ligga i vila till nästa sommar?
Eller skall jag ta upp urnan, vattna och ställa den ljusare inne i huset tills den går att sätta ut?
Eller skall jag låta den stå kvar där den står och sätta ut den i sommar (jag räknar naturligtvis inte att knölarna skall blomma) ?
kerstin z5-6
05-04-2005, 18:03
Du kan ta fram den ställa dem ljust nu o låta dem växa, ny jord o näring sen är bra + stöd -sen planterar du ut dem -de kommer att blomma till midsommar det blir väl fint
För du menar väl nu i sommar ??
SannaLasso
05-04-2005, 22:52
Oj, tack för uppmuntrande svar, vad glad jag blir! Trodde de kanske skulle dödens dö.

(jo jag menade nu i sommar)
Om man har förvarat gladiolusknölarna utan värme och fönster. När ska man plantera dem då?
kerstin z5-6
06-04-2005, 19:02
Inte alls -de tål inte frost _:( har det varit frostfritt , räcker det med maj -i sydligzon behöver de inte förkultiveras utan kan sättas i backen 1-2 v före sista frost ... nångång före 6 juni alltså
Guuuud, vad länge man måste vänta

Är det inte maj snart?
Jag har en gladiolus som har överlevt två vintrar ute - är inte det konstigt!?
Förra året (efter första vintern) blommade den inte. Får se vad den tänker göra i år.
Hälsningar Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.