Latmask
Jag har planterat i krukor inne - det är väl samma sak som förkultivera? Hur länge ska det vara så innan man planterar ut dem?

Jo en sak till... *skäms*

När jag planterade dem i kruka så var jag inte helt säker på vad som var upp och ner på dahlialökarna. Är de förstörda om de är åt fel håll? Eller kan de komma upp i alla fall?
kerstin z5-6
De kan inte sättas ut förrän risken för frost är över omkr 6 juni -däremot kan du ha dem ute i skuggan dagtid from mitten slutet maj -så de vänjer sig vid utelivet först
Skuggväv /frostduk över i början är bra
De hittar upp ur jorden även om du skulle ha felplacerat dem , men det tar i så fall längre tid
Dahlia har ögon små knoppar på knölen som visar var skotten kommer ...
Latmask
Tack Kerstin, du är verkligen en räddare i nöden. smile.gif

En sak till bara medan jag ändå frågar. Hur mycket ska man vattna dem medan de är inne? Mina krukväxter brukar jag vattna ihjäl, är det bättre med för mycket/för lite vatten. Eller är det så att lagom är bäst helt enkelt rolleyes.gif och vad är i så fall lagom? Jag vill inte ta kål på dem nu redan, skulle nog tappa en hel del av mitt nyfunna mod då misstänker jag.
Maria i Helsingborg
Jag fuktade/vätte igenom jorden när jag stoppade ner dahliaknölarna och väntade sedan att vattna tills det kom upp något genom jordskorpan.

Har det inte hänt något på ett par veckor skulle jag nog kollat vad som försig-gick därnere wink.gif
Betty
I senaste numret av Allt om Trädgård (nr 6) finns ett reportage om dahlior. Där står mycket utförligt hur man driver och sköter sina dahlior. Det är "Vårens största planteringsnummer" med bl.a. Guide till det bästa i plantskolan, 20 rosor du inte kan motstå och "Problemfria perenner". Köp den! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon