Full version: Jordfräs eller inte?
Immix
I min trädgård finns ett halv igenvuxet trädgårdsland som jag tänkte ta itu med i sommar. Eftersom det är lerjord antar jag att det blir väldigt tungt att gräva, men blir det inte mer ogräs om man använder jordfräs? Vet inte riktigt hur jag ska göra och tar tacksamt emot råd från er som har erfarenhet.
Susanna
Jag odlar i lerjord. Första året använde jag jordfräs men nu handgräver jag på hösten. På våren krattar jag bara till jorden. Jordfräsen har en förmåga att slå sönder lerans beståndsdelar till allt för små partiklar, då blir den i längden ännu hårdare. Som du säger kan också jordfräs leda till att ogräset blir ännu värre, rotbitar blir nya plantor. Men jag har också hört att om man slår sönder rötterna tillräckligt mycket så orkar de inte gro.

Under odlingssäsongen lägger jag gräsklipp runt plantorna. Det gör att leran håller fukten och att ytan inte blir som betong. Det ger näring till växterna och hindrar en hel del ogräs. På hösten kan man vända ner det i jorden.

Förstår att det kan kännas tufft för dig att handgräva nu i vår när du snabb vill komma igång. Ett alternativ kan vara att täcka jorden och odla på höjden. Kolla på Gröna rums hemsida, de har ett bra tips om något som de kallar lasangeodling.

Har också hört att potatis ska vara bra mot ogräs men vet inte om det fungerar.
Wicke
Jag blev med trädgårdsland förra sommaren,och jag handgrävde mitt.
Visst, lite tungt just då jobbet görs,men du kan ju passa på att gödsla det ordentligt samtidigt.
Sen vet man ju aldrig vad som göms under jorden, jag hittade glasbitar och metallskrot i mitt, kunde gått illa wacko.gif
Tesa
Lerjord skall bearbetas så lite som möjligt på våren men nöden har ju ingen lag...vill du odla där i år så måste du ju...
Sen om det blir mer ogräs av fräsning beror ju på vilken sorts ogräs som finns där nu...tistlar och kvickrot och i viss mån brännässlor blir det nog värre med men annars så funkar det ganska bra att fräsa...men jag förslår att du blandar ner mycket organiskt material som halm, gräsklipp och annat med grövre struktur så kommer det attgå att odla i sommar med...

Fast det bästa är ju naturligtvis om du orkar spadvända och sen hacka ur allt ogräs och sedan blanda i grövre material...men du skall ju kanske orka göra NÅT annat också... wacko.gif
Virgo
CITAT
Har också hört att potatis ska vara bra mot ogräs men vet inte om det fungerar

Jodå det funkar alldeles utmärkt. Men potatis i lerjord wink.gif sad.gif

Odla i pallkragar istället. 3 kragar i höjd och fyll på med jord, eller bygg egna "pallkragar" i de mått du vill ha.
2 st 20cm brädor på höjden i 3m längd och ungefär 1,20m bredd blir kanon.
Du slipper all lera och glöm inte en markväv längst ner så slipper du ogräset (tistlar) som finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon