Full version: Ny rabatt med blommor
Näcken
Jag håller på att planera lite nya rabatter i vår 70-talsträdgård. Alla 70-talsväxter tog förre ägaren bort.

Första rabatten är utmed ett plank mot grannen.
Rabatten blir c:a 1 m djup och 5-6 m bred. Ligger i österläge. Angränsar till en spalje och en annan rabatt. Zon 1.

Följande blommor har jag hittat som bra alternativ, men kanske borde jag ha fler, eller färre?

Löjtnantshjärta
Höstaster -(på samma ställe som löjtnatnshjärtet -funkar det?)
Några malva av olika slag, vet inte vilken jag ska välja eller kanske kan jag ha olika sorter.
Temynta, rosa
Tremastblomma, blå
Stor Blåklocka eller riddarsprre
Stäppsalvia ller kantnepa, vilken är bäst som kantblomma?
Karpetare klocka.

Tror ni det blir bra? Flera tips?
Har tyvärr ingen bild på rabatten, men det hade kanske inte visat så mycket mer än en jordplätt. smile.gif wub.gif
Yin o Yang
Varför inte fänrikshjärta sleep.gif . Den är finare än löjtnantshjärta tycker jag och dessutom blommar den väldigt länge (från maj till frosten nästan). En annan favorit i min trädgård är höstanemon (Du hittar bild i mitt album Sommaren 2004).
Lycka till!
torvan
Kantnepetan väller över kanten bättre än salvian så det tycker jag är snyggare rolleyes.gif torvan

Kanske du kan ha årets perenn, stjärnflocka också den står ju sig bra och finns ju i olika nyanser?
Näcken
Tack, höstanemon har jag i en annan rabatt, annars är den en favorit. Fina stockrosor i ditt, torvans, album. Kanske jag skulle våga prova det? Kanske inte i denna rabatt, får se.

Då blir det nog kantnepa, är det okej att inte ha det utmed hela rabatten? Eller ser det konstigt ut? Tänkte ha det i delar.

Fänrikshjärta ska jag kika på, det är väl min barndons löjtnantshjärtan som ligger till grund för önskan.

Stjärnflockan verkar spännande, det är väl en vildväxt? Varför utser man årets perenn, är det för att inspirera eller för man hittat en bra växt?
Fenja
Här kan du läsa vad Sylvia berättar om årets perenn!
Mvh
Fenja
Ewa L
CITAT (Näcken @ 06-04-2005, 08:59)
Fänrikshjärta ska jag kika på, det är väl min barndons löjtnantshjärtan som ligger till grund för önskan.

Det är väl knappast antingen eller utav dessa två. Den ena hög och försvinner... Den andra betydligt lägre och blommar länge. Snarare kompletterar de väl varandra. Finns ju både rosa/vita, resp rosa eller vita.
Näcken
Jaha då får det kanske bli både löjtnatshjärta och fänrikshjärta. Tnäkte annars att någon höstblomma skulle ta över efter löjtnatshjärtat.

Årets perenn verkar vara min växt. Jag vill ha långblommande, lättskötta och vackra.......
Evin
Jag gillar revsuga som en kantblomma.
Finns i häftiga blad färger och sprider sig glatt.
Bild finns här:
http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...619&Steg=BLOMMA

/E
Näcken
Nja, jag gilla inte revsugan. Färgen känns inte passande i rabatten, men tack för idén,
bergslagen
Nävor,finns hur många som helst, en del ger jättefin höstfärg.
Daggkåpa,ormöga, enklare kan det inte bli!
M
titti49zon6
Jag har fallit för Heuchera-finns hur många olika som helst
olika färger på bladen-ådrade,lime ,röda,gröna,silver..you name it wub.gif
blanda in i rabatten
Näcken
Hechera-växterna var ju lite spännande.........Hittade en del som var gröna och fina blad. Jag tycker om när växter även har fina blad.

Vad finns det för bra kantväter mer än kantnepa?

Ju mer man letar ju mer vill jag ha, tur trädgården är stor. fast tyvärr tiden rätt begränsad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon