|
znoodie
05-04-2005, 18:49
Hej! Jag inhandlade en 400w HPS för några månader sedan för att odla chili med och det fungerar hur bra som helst. För några veckor sedan planterade jag ett 10-tal örter och kryddor som jag ställde under HPS:en för skojs skull (jag begriper att den är alldeles för stark). Är det någon som kanske kan tipsa mig om lampor som lämpar sig för ört-odling? Vilken är den bästa?
Mvh znoodie
TeliaNet
05-04-2005, 18:59
örter är ju växter och har fotosyntes precis som alla växter. eftersom du har SON 400 så kan du ju använda den, men tänk på värmen.
om det är lysrör du söker så kolla min signatur! TLD 840 är billigt och håller <20.000 timmar. TLD 840 är det enda röret som belyser fytokrom som styr utseende, årstid, natt och dag för växten.
titti49zon6
05-04-2005, 19:41
Jag sådde mina kryddväxter 1 april , mejram, timjan , olika sorters basilika, gräslök.m.m Krukorna ställde jag i ett växthus av plast med tre hyllor som jag köpt på Rusta . Jag har satt vanliga spotlights som lyser på sådderna och det växer redan så det knakar,snart dags att skola om. Växthuset har jag i ett rum där jag har normal rumstemp.
kerstin z5-6
05-04-2005, 19:46
Konstljus blir aldrig för starkt...
TeliaNet
05-04-2005, 19:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-04-2005, 20:46) Konstljus blir aldrig för starkt...  precis rätt det är bara att akta sig för värmen
Christoffer
05-04-2005, 21:07
Hur mycket kostar en TLD 840?
CITAT TLD 840 är det enda röret som belyser fytokrom som styr utseende, årstid, natt och dag för växten. Detta var intressant, kan du förklara hur det funkar?
TeliaNet
05-04-2005, 22:01
CITAT (Christoffer @ 05-04-2005, 22:07) Hur mycket kostar en TLD 840? det är ett vanligt fullfärgsrör från philips. ca 60-70 kr för 58w rör. lägre effekter är kortare rör och där med billigare.
TeliaNet
05-04-2005, 22:07
CITAT (Virgo @ 05-04-2005, 22:54) CITAT TLD 840 är det enda röret som belyser fytokrom som styr utseende, årstid, natt och dag för växten. Detta var intressant, kan du förklara hur det funkar? strålningen mellan 400-700 nM är fotosyntes aktiv, den bygger då sig själv. om växten står under andra växter med blad över sig så kommer lågfrekvent ljus igenom bladenoch träffar denna växten som står mörkt under. den undre växten kommer då att sträcka sig mot himlen och växa på längden, då fytokromet tar 250-3XX nM[UV A+B+C] + 700-800 nM[mörkröd, delvis infraröd] det är även med hjälp av fytokromer som växten känner av lystiden och känner av att det är höst. FK märker av skillnaden natt/dag.
Christoffer
05-04-2005, 22:13
CITAT (TeliaNet @ 05-04-2005, 23:01) det är ett vanligt fullfärgsrör från philips. ca 60-70 kr för 58w rör. lägre effekter är kortare rör och där med billigare. Oj! Jag som trodde att det skulle gå på flera hundra per litet rör. Men det är bara bra. Köper man det i en vanlig zoo-butik/elhandel, eller måste man köpa det via postorder?
TeliaNet
05-04-2005, 22:22
CITAT (Christoffer @ 05-04-2005, 23:13) CITAT (TeliaNet @ 05-04-2005, 23:01) det är ett vanligt fullfärgsrör från philips. ca 60-70 kr för 58w rör. lägre effekter är kortare rör och där med billigare. Oj! Jag som trodde att det skulle gå på flera hundra per litet rör. Men det är bara bra. Köper man det i en vanlig zoo-butik/elhandel, eller måste man köpa det via postorder? det är ett vanligt lysrör för tak, t.ex i industrier och skolor. elkedjan har dem. vanliga elaffärer kan ha lysrör av annt märke som t.ex osram. be dem då ta hem, de tar hem dem till dig om du ber dem. noter att det ska vara hela namnet: philips MASTER super 80 TL-D 840, då det finns lite olika varianter. tyvärr måste du byta röret efter ca 20.000 timmar, ca 10-20 år  väl investerade slantar. finns även i 60.000 timmars version om du aldrig vill köpa nya.
jovisst, men lysröret lyser ju lika mycket så länge det är på och för det mesta har man ju timer oxå . Natt känner väl alla växter av oberoende av vilken ljuskälla man använder. Är det släckt så är det natt , eller? egentligen blev frågan lite fel. Är det bara tld 840 som har detta spectra?? så att fytokromet kan aktiveras?
TeliaNet
05-04-2005, 22:35
CITAT (Virgo @ 05-04-2005, 23:26) jovisst, men lysröret lyser ju lika mycket så länge det är på och för det mesta har man ju timer oxå . Natt känner väl alla växter av oberoende av vilken ljuskälla man använder. Är det släckt så är det natt , eller? egentligen blev frågan lite fel. Är det bara tld 840 som har detta spectra?? så att fytokromet kan aktiveras? ja nu är jag inte så insatt på FK men det finns 2 sort aktiv och inaktivt. växten klarar sig utan att de belyses, men när de ska planteras ut så kan fk saknas i växten om den inte vuxit upp med strålning på fk. som sagt, det är viktig för växten om den ska planters ut + att växten då är härdigare mot UV. UV-A strålningen är 315-380 nM, det kan du belysa med solarierör. 700-800 nM kan du belysa med glödlampa. där i mellan så får du belysa med ett vanligt lysrör. då har du ett brett spektrum som växten ska ha. jag känner inte till nåt annat rör som ger ett så brett spektrum, till ett oslagbart pris med extrema livslängder.
znoodie
06-04-2005, 02:22
CITAT (TeliaNet @ 05-04-2005, 19:59) örter är ju växter och har fotosyntes precis som alla växter. eftersom du har SON 400 så kan du ju använda den, men tänk på värmen.
om det är lysrör du söker så kolla min signatur! TLD 840 är billigt och håller <20.000 timmar. TLD 840 är det enda röret som belyser fytokrom som styr utseende, årstid, natt och dag för växten. Så bara jag håller den kraftiga värmen borta så går det utmärkt att odla örter med 400w HPS? Jag e så oinsatt i detta. Det här med alla olika färger på ljus m.m. Vet du någon sida där man kan läsa och lära sig om allt det? Växter behöver väl olika sorters ljus beroende på veg eller blom fas?
TeliaNet
06-04-2005, 07:11
CITAT (znoodie @ 06-04-2005, 03:22) CITAT (TeliaNet @ 05-04-2005, 19:59) örter är ju växter och har fotosyntes precis som alla växter. eftersom du har SON 400 så kan du ju använda den, men tänk på värmen.
om det är lysrör du söker så kolla min signatur! TLD 840 är billigt och håller <20.000 timmar. TLD 840 är det enda röret som belyser fytokrom som styr utseende, årstid, natt och dag för växten. Så bara jag håller den kraftiga värmen borta så går det utmärkt att odla örter med 400w HPS? Jag e så oinsatt i detta. Det här med alla olika färger på ljus m.m. Vet du någon sida där man kan läsa och lära sig om allt det? Växter behöver väl olika sorters ljus beroende på veg eller blom fas? det går fint att använda SON 400w, men de bör då även ha tillhång till dagsljuset. ljus är ett jätte stort område så om det är växtljus så ska du titta på philips sida. > klicka på ljus> OEM> växtbelysning. nej växterna behöver inte olika sorters ljus, det får de ju inte naturligt heller. det sägs att rött ljus ska underlätta blommning, men jag tror att det är viktigare med ett balanserat spektrum som är brett då växten tar mängder av ljus med många olika ämnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|