fruberglund
Skulle omskola mina Svartöga ikväll och upptäckte att det var så mycket rötter så det börjat sno sig i krukan (fy på mig) smile.gif

Jag har haft dem i krukor som är 4,5 cm i diameter och de jag hade tänkt skola om i är bara 5,5 cm i diameter. Känns lite väl klent för de lär ju bli överfulla på en gång också.

Vilken storlek rekommenderar ni? Det är ju ett bra tag kvar tills de ska ut i det fria, hur mycket till växer rötterna? Om man tar för stor kruka så överstimuleras väl växten har jag för mig att jag hört, man ska ta lagom stor men vad är lagom? smile.gif
titti49zon6
Jag skulle nog sätta dom i minst 8 cm kruka sleep.gif
om du inte har precis den storl. får du ta det som finns till hands
Good Luck
kerstin z5-6
Jag har 9 -12 cm till allt o de är djupa med
-överstimulering ?
nja .. övervattningsrisk kanske --ooops nu sa jag DET Igen !LOL wacko.gif
fruberglund
Vart hittar man såna krukor? Har bara sett den storleken jag har på de flesta ställen.
kerstin z5-6
Jag beställer storpack -sist var det från Lindblomsfrö tror jag
Dzad
Borde nog finnas lerkrukor, sådana där bruna, i de flesta större super markets. Vet inte om man får dem billigare från nåt ställe, men därifrån köpper jag. Vissa affärer har de mycket dyrare än andra.
Plastkrukor varierar också mycket i pris. Tycker själv det blir dyrt med alla dessar krukköp. Men inte kan man ju plantera på golvet inte. smile.gif

Har själv i motsats till dig, svårt att hitta sådan där enkla tunna fyrkantiga små plastlådor.
Susanna
Eller så kan du använda mjölkkartonger. Bara att dela på mitten så har man en bra kruka. Om man har plantor som ska sättas djupt så kan man nöja sig med att ta bort toppen på kartongen. Då har man en lagom bred men hög kruka! Fast det är klart, har man mycket att plantera om räcker ju inte några mjölkkartonger särskilt långt! tongue.gif
fruberglund
CITAT (Susanna @ 06-04-2005, 13:50)
Eller så kan du använda mjölkkartonger. Bara att dela på mitten så har man en bra kruka. Om man har plantor som ska sättas djupt så kan man nöja sig med att ta bort toppen på kartongen. Då har man en lagom bred men hög kruka! Fast det är klart, har man mycket att plantera om räcker ju inte några mjölkkartonger särskilt långt! tongue.gif

Haha, vi har inte de fyrkantiga mjölktetrorna här i Småland smile.gif Saknar dem för det är 1000 gånger smartare öppning på dem än de vi har här (vika och återförsluta istället för att riva av som får stå öppet).

Har varit och köpt idag men hittade bara stora krukor. Visst borde det gå bra att plantera Svartöga 3 och 3 i de stora krukorna, de ska ju ändå bo ihop sen.

Har ett värre problem! Mina Isop börjar växa ur sina små krukor nu, de börjar se rangliga och hängiga ut och jag har varken plats eller pengar till att köpa 100-tals krukor. Hur gör jag?

Nästa år får jag nog begränsa min sådd lite mer tyvärr sad.gif
kerstin z5-6
Du kan använda glasslådor o skola dem tre o tre i dem .tex ..
fruberglund
Har inte plats för så många glasslådor heller, jag har 115 små plantor av Isop (+ allt annat) men bara två lysrörsarmaturer. Har en till armartur men inget bord/bänk att ställa plantorna på. Måste väl fortfarande ha dem under ljus antar jag?

Kan jag flytta ut dem till garaget kanske, det är lite svalare där och där finns en lång bänk.

Glömde fråga nyss också, såna där torvkrukor, kan man sätta vad som helst i dem? Torv har väl lågt ph???
kerstin z5-6
Det är kalk växter -vissa växter inte tål -surt ph kan de flesta stå ut med .. fast jag gillar inte torvkrukorna
Du som bor i z2 kan väl hysta ut plantorna dagtid i backar på verandan under ett par lager frostduk -?
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-04-2005, 17:21)
Det är kalk växter -vissa växter inte tål -surt ph kan de flesta stå ut med .. fast jag gillar inte torvkrukorna
Du som bor i z2 kan väl hysta ut plantorna dagtid i backar på verandan under ett par lager frostduk -?

Du är helt övertygad va biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Zon 2, jo jag tackar jag smile.gif

Nu är det varit kallt senaste dagarna, bara 10 grader och snålblåst, vågar jag ställa ut dem då?

De har ju fortfarande för små krukor smile.gif Planterar om några stycken i torvkrukor och ställer garaget så får vi se hur det går! Har ju så många.

Backar har jag inga, skulle vilja ha såna där brödbackar, det skulle ju varit perfekt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon