Metha
Jag hade i fjol en underbar växt på 2 meter med mjuka. stora, tvåfärjade blad. Den blommade inte i fjol så jag kunde inte ta frön. Den ska vara 2-årig och kanske heter den Malva Variegata. Jag skulle vilja få det bekräftat, var jag kan köpa den, hur den sköts o s v.

Jag vet inte hur jag får in en bild på den så kanske någon som är bättre på det och har en bild kan göra det. Det vore toppen!
rolleyes.gif
Christer i Falköping
Det enda man kan få fram av det namnet du skrivit är att det är en malva med varigierade blad. Men om den inte blommade förra året och om den är härdig, kan den mycket väl blomma i år. Två-åriga växter brukar inte dö förrän de blommat nämligen, så de kan bli äldre.
Christer.
BjursBerit
Jag tror att du menar Trädmalva,Lavatera arborea "Variegata". Den är flerårig men måste tas in för vinterförvaring.Tyvärr är det inte lätt att få tag på frö till den, jag tror att Chiltern hade den ifjol.Jag har inte satt in några kort här men det finns kort på den i AoT:s under Bjurberit, anueller.
Helen i Piteå Zon 5
Så här såg min frösådda planta ut -04, har förvarat dom inne i vinter under lysrör och svalt, men dom har farit väldigt illa, vet ej ifall dom kommer igång eller ej.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...78_lavatera.jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...0328_bladet.jpg
Här köpte jag mina frön
http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/...enc=CBBXBIEBHXF
Jag hade svårigheter med att få dom till och gro, fick endast ett fåtal plantor. Jag hade mina i krukor för att lättare kunna ta in på vinterförvaring, men har man dom i rabatten så blir dom både större och grövre.
kerstin z5-6

Och här är en av Helens skyddslingar från i fjol som övervintrat hos mej smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Din har överlevt fint Kerstin, mina är bara pinnar med små, små skott på ,som sakta tynar bort sad.gif / helen
kerstin z5-6
Du får hojta för lena har sått dem o det finns alltid en stickling här smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Tack för erbjudandet Kerstin! Jag har då lyckats få en stickling att rota sig, sen får jag väl se vad som händer med mina "pinnar" ifall dom vaknar till liv, eller ej. /Helen
Metha
Hej!
Tack alla ni som hjälpt mig hitta min "buske" som också kan vara en inomhuskrukväxt, tydligen.
Det är precis den jag har men visste inte att man ska ta in den. Är någon villig att förära mig ett par frön? Eller kanske en planta. Jag betalar gärna om ni vill det.
Kan någon tala om hur jag får in en bild i Odla.nu? Jag har försökt för jag skulle vilja visa hur fin min malva blev i fjol.
Margaretha
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Margaretha Lostelius @ 08-04-2005, 18:17)
Hej!
Tack alla ni som hjälpt mig hitta min "buske" som också kan vara en inomhuskrukväxt, tydligen.
Det är precis den jag har men visste inte att man ska ta in den. Är någon villig att förära mig ett par frön? Eller kanske en planta. Jag betalar gärna om ni vill det.
Kan någon tala om hur jag får in en bild i Odla.nu? Jag har försökt för jag skulle vilja visa hur fin min malva blev i fjol.
Margaretha

Bilderna måste finnas utlagda på internet för att det ska fungera att infoga bilder i forumet. Har man ingen hemsida kan man skapa ett fotoalbum här på odla som man kan länka bilderna ifrån till forumet.

När bilderna är utlagda på nätet klickar man på bildknappen när man skriver i forumet och klistrar in bildadressen.
kerstin z5-6
Jag har den i uterum , så jag vet inte riktigt hur en beter sig i torr rumsvärme , men värt ett försök , blir det frö så ska jag hoja till här smile.gif tongue.gif
Metha
Tack, Åsa och Kerstin, för svar. Jag ska testa att lägga in bilder igen. Och så hoppas jag på att Åsas växt tar sig.
Hälsn/Margaretha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon