Hej
Detta är tredje året jag försöker så chilipeppar utan att något kommer upp... Jag har provat alla möjliga sätt men inget verkar fungera... så jag behöver alla tips jag kan få, tänkte lägga fröna mellen blöta papper nu för att se om det sättet ger ngt resultat? Är det ett bra sätt?
Hur gör ni som får till det?
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2003, 13:58
Själv gör jag väl inget speciellt konstigt när jag sår chili/paprika. Jag köper frön och sår dem i såjord och täcker fröna med några milimeter jord, vattnar och ställer i ett litet drivhus som sedan placeras med lite undervärme(sådden hålls fuktig ej jätteblöt). Det brukar ta 2-3 veckor för fröna att gro, är fröna lite äldre kan det ta något längre tid innan de gror.
Ingrid på Västkusten
16-03-2003, 14:04
Hos mig tar det lite längre tid g a undervärmen ofta är upptagen till annat........
men - ofta gror de inom en månad till två månader.
Hälsar ingrid
e_sedell
16-03-2003, 15:10
Jag har alldrig misslyckats med Chili
abborrmaster
16-03-2003, 15:37
Pröva att så fröna...

/Simon
e_sedell
16-03-2003, 15:42
Hehe det är ju en fördel för att de ska komma upp
...jag sår mina chili/paprikafrön bland mina amaryllisar...det funkar alltid!
hustigern
16-03-2003, 22:06
Jag har inte heller några problem (annat än att plantorna blir väldans stora...). Fuktar såkrukorna genom att ställa dem i vatten (det blir ganska blött), petar ner fröna, täcker lite och ställer i rumstemperatur (18-20). Ingen undervärme alls. Gror på en vecka.
Har du kanske fått gamla frön förut?
Anneli
Nä, är det någonting som jag aldrig misslyckats med så är det chili. Men det är ju som med all annan frösättning. Det får ju aldrig bli torrt i sålådan om det kan vara den anledningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.