Full version: Fästingmedel?
siki
undrar om man kunde slippa fästingar för hundar kanske någon växt eller så som man kan odla?

Eller om man kunde göra något åt det på tomten?

En fästinghatare mad.gif
Christoffer
Vitlök ska tydligen vara bra mot fästingar.
siki
hur ska jag använda vitlöken?

En fästinghatare laugh.gif
Ciczi
Min farbror gav hunden vitlök (vanlig herdelig vitlök) att äta. Det funkade väl hyfsat. Hunden fick mindre fästingar än vad man kunde förvänta sig eftersom de bodde på landet med mycket ängsmarker och skogar runt om.

Ciczi
flower
När jag gick på hundkurs fick jag höra att lök och ev vitlök (är tydligen under forskning) ska vara giftigt för våra fyrbenta vänner, om det stämmer till 100 %, vet jag inte men kanske bäst att rådfråga en veterinär innan du ger vovven av det, så inte han blir sjuk.
160kvm stort hus
Hej!
Lök är livsfarligt för hundar.. Innehåller ett gift som samlas i kroppen.

Vitlök har det dock debatteras om ganska friskt. Vissa säger att det inte är farligt, andra säger att det är lika farligt som lök.
Själv har jag ingen aning...

JAg använder scalibor ( vitt halsband ) på mina hundar. Fungerar hur bra som helst!! Inte en enda fästing och hundarna mådde jättebra!!

Har provat tigurspray men slutade med det sen ena hunden fick astmaanfall ( typ ) och tappade all päls..

Men det är ju en smaksak.

"tyvärr" måste scalibor skrivas ut av veterinär.. Men det brukar inte kosta så mycket.

Mv G
Linda i Kareby
Det finns också medel mot fästing som är receptfritt på apoteket de heter Frontlaine och exspot men kolla viktrekomendationen först. På mindre(dvärg)hundar så är nog fästinghalsband bättre. Tror tom att hundar under 5 kg inte skall ges dessa spot on medel.
Undersökningen om vitlök skulle vara skadligt för hund har jag läst, men kommer inte ihåg vart, och där stod det att vitlök är farligt. Något om att hunden samlar på sig ämnet i kroppen.
Gå ut på www.vovve.nu och fråga i deras forum vet jag ! Där finns säkert många som vet vart denna undersökning finns att läsa om.
Linda blink.gif
KURT
Det finns i alla fall inga vetenskapliga bevis att vitlök skulle hjälpa mot fästingar föri människor, och då finns det ännu mindre skäl att mata hundar med vitlök.
Smekajsa
Har väldigt bra erfarenhet av halsbandet Scalibor
vår veterinär rekommenderar det varmt
Det blir tredje säsongen som vi ska använda det nu.

Har testat både vitlök och de receptfria medlen utan
någon märkbar framgång.
siki
ni som har använt Scalibor var bor ni, för vi bor på landet?

En fästinghatare
evelina
Jag använder Frontline sedan flera år och det fungerar superbra,hunden hade 1 fästing förra året. Jag bor på landet på somrarna och där finns det gott om fästingar. Sätter på det var femte vecka.
Tinha
Alla fästingmedel innehåller gift, både Frontline, Exspot och Scalibor.
Råkar man dessutom vara både katt och hundägare bör man välja med omsorg eftersom vissa medel kan vara giftiga för katten fast det är hunden som använder det. Likaså om man har små barn hemma eller valpar.

Vitlök innehåller samma gift som löken men i mycket mindre mängd.
Jag ger 1 vitlökstablett per dag till min hund (modell stor) och sen så har vi en spray som vi gör själva.

Håller länge vid förvaring i kylen.
1 l vatten
3-4 vitlöksklyftor
½ burk rosmarin
½ burk timjan
1 msk vinäger (kan ers. med citronessens, men får i s f kortare hållbarhet)
Koka ihop allt sammans och låt svalna. Sila, häll upp på sprayflaska och
förvara i kylen.
Spraya hunden innan varje promenad.

Lycka till!
Tinha och vilddjuren biggrin.gif
siki
funkar det med tabletten och sprayningen?
hur bor ni vi bor på landet och får rätt så många fästingar.

En fästinghatare
Tinha
Hej!

Vi bor mitt inne i skogen på sommaren och det kryllar av fästingar där.
fast även inne i stan har vi problem med fästingar. Så hela familjen äter vitlök som galningar på sommaren. biggrin.gif

Jag tycker det fungerar väldigt bra med sprayen och vitlöken ett "normalt" år. När det är ett riktigt fästingår då använder jag motvilligt Frontline men det försöker jag undvika så länge som möjligt eftersom min hund har en autoimmun sjukdom.

Oavsett om man använder Scalibor, exspot eller frontline eller ett örtpreparat så är det viktigt att kolla vilka biverkningar som finns för de kan vara rätt allvarliga. Aldrig fel att vara lite extra försiktig.
Och ni som har katter bör tänka på att naturliga halsband innehåller eteriska oljor som katter kan vara väldigt känsliga mot.
yerba
Jag har provat ett medel som heter Hop-Off och säljs i hund/katt-matsaffärer. Det är flytande och innehåller vitlök. Man blandar det i maten. Har använt det till mina katter och de får inga fästingar alls. Bor på landet och innan jag gav dem Hop-Off så hade de fullt med fästingar. De måste äta det i ca 3 veckor innan det ger full verkan, och sedan fortsätta hela sommaren förstås. Det är till för både hundar, katter och hästar.
zaaritha
Vi använder Protect Line. Naturmedel.
Amnil
Hej!
Gör ett avkok på timjan, rosmarin och lite citron. Häll över i sprayflaska och spraya hunden dagligen. Detta ska hålla både fästingar, mygg och annan ohyra borta. Detta har fungerat superbra på min hund, och dessutom luktar han underbart!

Anna-Malin
zaaritha
Bra tips, ska pröva!
ingrid fuxwall
CITAT (Amnil @ 04-06-2005, 18:40)
Hej!
Gör ett avkok på timjan, rosmarin och lite citron. Häll över i sprayflaska och spraya hunden dagligen. Detta ska hålla både fästingar, mygg och annan ohyra borta. Detta har fungerat superbra på min hund, och dessutom luktar han underbart!

Anna-Malin

Kan du bekriva lite närmare - vill ju också ha lukta gott hundar som är fästingfria.

ingrid
Heddas matte
halsbanden är opraktiska om man har en hund som badar mycket. Om man inte tar av det när de badar kan giftet komma ut i vattnet och skada fisk och annat som lever där och åtminstone jag tycker att det blir krångligt(iallafall om man som jag bor på en ö).

tycker de hemgjorda sprejerna verkar sympatiska.. men dom håller väl knappast heller för badning?

vi provade exspot förra året men om jag jämför med i år (hittills inga motmedel överhuvudtaget) så har Hedda haft färre fästingar i år (två hittills och dom tog jag innan dom satt sig fast) än vid midsommar förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon