Full version: Ranunkel
Anna G
Nu under vintern har jag haft dille på de fina ranunkelbuketterna som finns att köpa som snittblommor. Hur gör jag om jag vill odla ranunkel i min koloniträdgård? Köper jag dem i kruka eller går de att så själv från frö? Hur pass svårt är det i så fall att odla dem själv? Jag har nämligen inga bra möjligheter för att fröså växter som måste drivas upp inomhus först... Bor i solig och alldeles för varm lägenhet, plantorna brukar bara ränna iväg på höjden sad.gif
Sylvia
Köp antingen knoppiga plantor i kruka eller färdiga knölar, det går fortare att få blommor så än att dra dom från frö. T.ex. här finns knölar: Odlas knölar
Tänk på att de inte tål våra vintrar, man får ta upp knölarna på hösten!
mollys_matte
Jag köpte mina på plantagen (innan jag fick mitt nya jobb)
lena:-)
Vad har jag köpt?
Är det en sånhär du menar?
Denna köpte jag på ICA Kvantum för 22 kr igår, fanns i gult och orange, tyvärr ingen vit.
Anna G
Det är precis en sådan jag menar! Jag vill ha dem i vitt och rosa bara... Jag får väl botanisera bland knölarna på plantskolorna häromkring.
Anna G
Är det förresten för sent att dra upp dem från egna knölar? Jag får nycklarna till min nyköpt kolonistuga på söndag så allra tidigast nästa vecka har jag möjlighet att plantera. Kan man plantera dem i krukor först och sedan sätta ner dem i jorden senare?
netaave
CITAT (Anna G @ 06-04-2005, 20:06)
Är det förresten för sent att dra upp dem från egna knölar? Jag får nycklarna till min nyköpt kolonistuga på söndag så allra tidigast nästa vecka har jag möjlighet att plantera. Kan man plantera dem i krukor först och sedan sätta ner dem i jorden senare?

Ja det kan du och det är inte för sent!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon