Full version: Fröså penseer
maissan
Har alltid velat så egna penseer som blommar till påsk som de man kan köpa, men är osäker på hur jag ska vinterförvara alla små krukor bäst.
Jag har ett stort kallväxthus, men om jag förstått rätt får krukorna inte frysa eller?? Vad ska jag täcka med i så fall och när ska man börja tillsätta värme och ljus??
kerstin z5-6
Du kan så dem i småkrukor o gräva ner dessa i kallväxthusets jordbädd , det gör inget om krukorna fryser, men de klarar det bättre nergrävda i jord
De behöver inte täckas
Du bör starta i slutet feb när ljuset kommer o hålla åtminstone ett par + grader nattetid -dagtid brukar det ju orka opp själv över+ 5
maissan
Jag glömde nämna att det inte finns några jordbäddar i växthuset. Marken är asfalterad. Kan jag bygga jordbäddar på asfalten och hur djupa måste de vara i så fall??
Maggan H
Alternativt så i augusti och sätt dem i småkrukor i växthuset över vintern, mina var jättefina fram tills det började bli varmt i växthuset, i februari tror jag det var, då upptäckte jag att de var fulla med bladlöss. Jorden i krukan var frusen men plantorna gröna o fina, hela vintern. Vet inte om man kna ge nåt förebyggande mot bladlössen på hösten, jag ska prova igen i år.
maissan
Tack för era svar. Antagligen är kylan inte det största problemet för att lyckas och man får helt enkelt prova sig fram. Man är helt enkelt för feg ibland.
Mvh/Maissan
kerstin z5-6
Du kan ställa in en plastback , plastad inuti , med hål i bottenplasten och jord i -bara jordvolymen blir lite mer än en liten kruka ..ställ allt på en frigolitskiva så det inte fryser fast .. så gör det bra utan jordbädd
Bor du i sydligare zon än jag klarar de sig antagligen helt utan bädd ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon