Full version: pelagoner
e_sedell
Hinner pelagoner som man sår nu bli någonting? Jag ska skicka efter frön nu har jag tänkt så de kommer nog inte i jorden förens tidigast nästa helg...
Betty
Vaddå bli nånting? Jag sådde mina den 22/2, de grodde på fem dagar. Skolade om dem 11/3. Jag räknar med blomning i år. Det kommer nog dina åxå att göra (fast kanske lite senare...) Annars får du väl vänta till nästa år, det är ju faktiskt en perenn....
e_sedell
Jo det var det jag tänkte på, om de hinner blomma. Jag vill helst det.
Jag ska fylla i inbetalningskortet idag och ge pappa pengar. Men han kommer ju inte få iväg dem förens i mitten av veckan. Segproppen tongue.gif
fiffigafrun
Mina "pellisar" som jag satt för ca en månad sen blev en totalflopp. Av ca 40 fröer kom 3-4 st upp varav en överlevt. Hmm, kanske taskig kvalitet på fröerna eller nåt. Jag har hört att man ska hälla varmvatten på fröerna innan sådd men det gjorde inte jag...

Så nu tror jag dock att det är lite för sent för att fröså dessa till mina fräna zinklådor till krukor jag skulle ha dem i. Trisst att jag inte lyckades för det går åt nästan 20 st till dessa.
e_sedell
pelagoner ska ju inte vara så svårt, men alla kan ju göra fel...
Ta sticklingar då, de hinner bli fina. Du kan ju alltid fårga, eller skit i det företen, ta några hoss en växthusodlare. De brukar ju inte ha så roligt sortiment, men men..
Betty
Jag sådde den 22/2. 8 frön av Ringo Deep Scarlet, 4 kom upp och 8 frön av Pinto Blush, 6 kom upp. Än så länge lever dom men de är pyttesmå.
Dom säljer sticklingar i Björsbyn just nu såg jag i en annons. Kolla där efter pellissticklingar!
Kajsa
Det är bara att så, dom F1- hybrider som finns att välja på är bra, alla fröerna brukar komma upp, köpte en sort förra veckan och dom tittade upp efter 4 dagar. Dina kommer säkert blomma i augusti, man kan så Pelargoner året runt.
Kajsa
Ingrid på Västkusten
Augusti till September - jag sådde mina sent förra året och det var sååå sen blomning, den fina sommaren till trots. Sedan kikade jag i mina böcker och där står det Januari smile.gif

Annat är det med vildpelargoner :-) ;-)

Hälsar Ingrid
Betty
Enligt fröpåsen ska man så från mitten av januari t.o.m. mars.
Jag får nog lov att skaffa krukade sticklingar om jag ska få nån sommarblommning... wacko.gif
e_sedell
Jag ska ha vildpelagoner... det går bra med dem nu också asso
Ankan
Jag sådde Scarlet Orbit F1 och White Orbit F1 för 2-3 veckor sedan. Det var 11 frön i varje påse och ALLA har kommit upp och blivit jättefina. Det tog bara ett par dagar. Inget knussel med vatten eller något annat. Vanlig såjord... lite blomspruta med vanligt vatten, fröna på ytan med ett tuuuunnt lager jord över... vips!!
Det jag däremot undrar är omskolningen... Det ska man ju inte göra förrän man fått ett par bladpar till utöver hjärtbladen. Det står att dom gror efter 5-10 dagar och att dom därefter ska placeras svalare... (det gäller nästan för alla frön jag sått). Alltså ska dom placeras svalare så fort dom börjat komma upp eller först när dom skolats om??? Ska man ha locket på minidrivhuset ända tills dom skolar om eller ska man lyfta av det redan när groddarna börjat komma upp??

/Andreas
Kajsa
Ankan
Vi har sått samma sorter och det var dom som var så snabba upp.
Har aldrig haft miniväxthus till dessa F1 plantor, behövs det, dom växer
så bra ändå. Skola om dom när det är en hanterbar liten planta.
Har själv inget svalt, ljust rum i huset för plantorna men det går utmärkt
fröpelargonerna är det inga problem med.
Så fort det blir varma dagar bär jag ut dom så mycket som möjligt,
i början kan man kasta över fiberväv.
Kajsa wub.gif
hans-Ålösund
Jag satte 50 pelargonfrön-olika färger- och ALLA tog sig . Om du vill sätta pelargonfrön så kan du göra det året runt- men - ibland behöver de ljus speciellt höst och vinter.
Det går bra med ett par vanliga lysrör med blått-vitt- sken så växer de.
I varje fall hemma hos mig.
Annika Ljunggren
Jag fick också upp alla mina pelargoner som jag sådde. Och dom grodde snabbt, 2 dagar tog det! Men jag hade mina i vatten ett dygn innan jag sådde. Har hört att man ska göra så... Det verkade ju fungera iallafall! biggrin.gif

Efter att jag skolade om dem har jag haft dem nere i källaren i ca 15 grader och med ljus från vanliga lysrör.
Och nu börjar dom bli riktigt fina.. wub.gif

/Annika
e_sedell
jag har inte fått mina frön än, de borde komma snart tycker jag. Jag skickade pengarna i förra veckan...
olublanseflor
e-sedell
Har du beställt vildpelargonfröna av mig? Fröbanken i Sv.Pelargonsällskapet?
Jag säljer fröer till Sv. Pelargonsällskapets medlemmar. Mellan 5:-- till 15:-- per påse. Titta in på Svenska Pelargonsällskapets hemsida!
Hälsningar Monica i Båstad
e_sedell
Nej jag beställde av pirkum, 60kr för 100 frön tror jag det kostade. Vad är det för adress till deras sida?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon