amaira
Har fem bilder i mitt album, HÄR.

Nån som vet det riktiga namnet på henne? Bladen känns lite "småkladdiga" om man känner på dem, och mina dammråttor hårar av sig på den, när de stryker sig mot henne.

Mina dammråttor är så keliga sleep.gif

Det "måste" vara en "hon" för hon smyckar sig med så söta blommor wub.gif
Sulawesii
Det ser ut som en Petrocosmea, tycker jag.

Hur ser blommorna ut?
amaira
CITAT (Sulawesii @ 06-04-2005, 11:29)
Det ser ut som en Petrocosmea, tycker jag.

Hur ser blommorna ut?

Fortsätt klicka dig fram i albumet, så finns blommorna där också!
Sulawesii
Nä, där jag var jag helt ute och cyklade! Har ingen aaaning..... smile.gif
Sulawesii
Vilka kalkoner förresten! Tänk om man ändå bodde på landet.... suck....
Zazu
kan det kanske vara en sån här: aichryson dichotomum
amaira
CITAT (Zazu @ 06-04-2005, 11:58)
kan det kanske vara en sån här: aichryson dichotomum

Den där ser himla lik ut, det måste "brännas". Men min har liiite mer "spetsiga" blad, tycker jag... ???

Visst är kalkonerna underbara Sulawesii! Jag ääälskar kalkoner wub.gif . Och äggen sen, äggen ... *blir lyrisk*
Sulawesii
Vaddå? Hur ser äggen ut?
Airamya
Snabb sökning i min kaktusbok på Aichryson gav följande resultat;

En- eller tvååriga suckulenter som dör efter blomningen. Upprätta gaffelgrenade stänglar med fåtaliga blad men med en bladrosett vid skottspetsen. De växer lätt o förökas genom frö.Omkring 10 arter som är svåra att skilja från varandra. Hemland Kanarieöarna, Madeira o Azorerna.

mulle
CITAT
Hemland Kanarieöarna, Madeira o Azorerna.

Jahapp, nu vet jag ytterligare en växt som jag ska hålla utkik efter och gräva upp på Madeira.... wub.gif
Mulle

PS. Jag förhandsgranskade - VARFÖR lyckas aldrig mina citat?
amaira
CITAT (Sulawesii @ 06-04-2005, 12:45)
Vaddå? Hur ser äggen ut?

Såhär! till exempel. laugh.gif

En del ägg har mer fläckar andra färre, fläckarna kan vara större eller mindre. Äggen är mycket stora och vackra.

Det här jag fotade är trasigt på "andra sidan" och "tomt" när jag fann det för länge sedan. Sönderhackat och uppätet av äggtjuvarna skatorna.

Fast det var "fel" fråga. Rätt fråga lyder: Hur smakar ett kalkonägg?!

Kalkonägg är de godaste ägg som FINNS!!!

Hönsägg är också goda, gåsägg är okej för all del, ankägg duger till sockerkaka, men kalkonägg är delikatess wub.gif .

Airamya, då är det nog en sorts Aichryson - som dööör efter blomningen ohmy.gif ohmy.gif !!

Vilken tur att jag fick veta det! Annars skulle jag vara säker på att det var JAG som stod för avlivningen, så som det sig brukar sleep.gif , brukar det inte?? Eller?
Jag kanske inte är "skyldig" jämt?

Frö? Blir det frö tro?
Eller är hon för ensam för det?
Ja, det återstår att se.
Sulawesii
Man lär sig något nytt varenda dag, amaira!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon