larsD
Hej!

Jag har möjlighet att få tag i hästgödsel till vårt köksland. Jag är osäker på två saker:

Är hästgödsel lika bra om kogödsel och är det känsligt att det inte har legat så länge på hög.

Sen är jag orolig att jag ska få hem mördarsniglar eller dylika skadeinsekter. Hur stor är risken att ägg från sniglar etc följer med i häst resp kogödsel. (Det lär ev finnas mördarsniglar där gödslet kommer ifrån)

Alla tips uppskattas! smile.gif
tomba
Hästgödsel är av hävd ansedd som den bästa gödseln. vet ej varför
om gödseln är för lite brunnen kan den lukta, den bör då grävas ner för att undvika obehag. Använd inte så mycket då den lätt bränner rötterna om den e färsk (obrunnen)
mördarsniglar tror jag inte du behöver frukta ur gödseln det skulle då kanske vara om den stått ngt år så att de har haft orsak att besöka högen. men säker kan man aldrig vara
risken är lika liten (stor) oberoende ur vem den kommer rolleyes.gif
Jag gräver ett dike under plantbädden då jag inte får annat än färsk gödsel. Då tar det ett tag innan rötterna kommer ner till godsakerna och de bränns inte så lätt.
Tesa
Jag skulle tro att det är så att hästgödseln verkar under längre tid eftersom den inte är så nedbruten som koskit som passerat 4 maggar...plus att den ofta är trevligare i konsistensen..mera jordlik liksom..
zaaritha
Enligt en agronom, så är faktiskt hästskit bättre än koskit!
Vet ej varför.......
Gossen Ruda
Tror det är som Tesa skriver, kon tar hand om mer näring så hästskiten innehåller mer näring. Så är det det med konsistensen och lukten.
Lajo
Hm jag är ju också agronom, men inte vet jag om hästskit skulle vara bättre än koskit. Kvävehalten i gödsel beror ju på flera olika saker tex vilket strö som använts, hur det har lagrats och hur länge det har lagrats. Fördelen med hästskit är att den "brinner" och ger mer värme än gödsel från kor. Kan vara bra om man vill ha varmbädd. Mest kväve är det i alla fall i hönsgödsel.

/LJ
gammelnalle
Det "MÅSTE VÄL" finnas någon tabell för detta???

Hittade inget vid sökning på gooogle.. "gödsel kväve kor häst höns"

MEN HÄR PÅ ODLA.NU FINNS JU SKITEXPERTERNA!!

smile.gif smile.gif smile.gif
Tesa
Här finns en jättelunta (pdf) med allt från kväveinnehåll till markpackning vid gödselkörning...
För skitexperterna finns nog i jordbruksnäringen tror jag...
Stallgödsel
bergslagen
Följande ordning har jag sett:
1 Hönsskit
2 Koskit
3 Hästskit
4 Människokiss
5 Fårskit

De ni!!!!!!!!!!!!!!

Sen om vi ska snacka jordförbättring kommer saken i ett annat läge.
Hjälp!!!!!!!!!
tomba
Den slutsatsen jag drar efter en snabb titt är att man bör ha en låg skottkärra med två hjul laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Xelma
Jag ska hämta hästgödsel som är 0-5 år gammal dvs allt från obrunnen till lite "gammal". Läste att 3 år är optimalt. Om man blandar det är väl risken mindre att det bränner rötterna? Eller ska jag gå på lukt och konsistens och "sortera det"... jag ska lägga i samtliga rabatter.

Hästarna står tydligen på torv och inte strö eller halm. Detta pga att det behövs mindre och det blivit dyrt för hästgårdarna att lämna på tippen. Vilket är tur för det blir bra jordförbättring i vår sandjord.

Hur är det med ogräs, hästar äter väl inte kirskål, nässlor och dyligt utan det är väl mest gräs-ogräs som kan komma? huh.gif
tomba
Ur färsk hästgödsel har jag fått korn och havre men inget egentligt ogräs i den bemärkelsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon