Magdis
Hittills har mina miniväxthus stått under fönstren i utbyggnaden på övervåningen. Det är verkligen ett ljust rum och jag har försökt få svalt där genom att stänga av elementet men det hjälper ju inte mot solvärmen. Jag la en termometer i fönstret idag och det blev närmare 40 grader. Inte så bra va?
Sen hade jag tänkt mig tvättrummet som förvaringsplats och jag har varit och köpt två stycken lysrörsarmaturer idag. Dock blir det inte så svalt där heller, det är 20 grader trots att jag stängt av elementet och stängt dörren ut mot hallen. Solvärme blir det nog inte så mycket åt det hållet iallafall.
Tredje alternativet är garaget men då är jag istället fundersam om det blir för kallt. 11-12 grader är det, går det med sommarblommor? Perenner kanske inte är så tokigt för? Inte heller i garaget kommer det att bli så mycket solhetta.

Hur ska jag göra?
Caprice
Röstar definitivt på garaget till perennerna..
( De är alltså stratifierade, eller är det varmgroende perenner..? )

Tvättrummet låter helt ok till sommarblommorna.. ! smile.gif

Caprice
jessica zon6
Tycker att garaget låter bra,temperaturen höjs ju lite under lysrören,dessutom blir det nog varmare nu till våren,det blir det hos mig ialla fall smile.gif

/jessica
Magdis
Tack för era svar. Jag kommer nog att ställa en del av blommorna i tvättrummet och en del i garaget. Vissa av perennerna är stratifierade men inte alla.
kerstin z5-6
inget växer bra i 10 11 + .. 13 -14 , är ok för perenner dagtid men de går sakta
Ev ljus från fönster kan du strunta i -det räcker om du har lysrör o snart ska de ut o avhärdas dagtid .. pust pooor you smile.gif
Sommarblommorna mår bra i + 20 -håll utkik för löss smile.gif
Magdis
Jag kan öka lite på värmen i garaget, även om min man tycker att det är att "elda för kråkorna". Men det gäller ju bara ett kort tag.
Det där med att avhärda är något jag känner mig väldigt osäker på (också!) men jag har ju fördelen att vara hemma mycket så jag kan passa plantorna.
Caprice
Det jobbigaste med att avhärda är att man måste bära plantorna ut o in.. biggrin.gif

Det innebär mao att du ska vänja de små liven med uteklimatet..
Några timmar till att börja med under dagtid när det är ca 10-15 grader, och sedan tar du in dem..

Sedan är de ute längre och längre för att till slut bli hela dagarna, du tar in dem över natten så länge det är risk för frostnätter... Brukar vara fram till juni om du bor i Sthlmsområdet..

Jag har redan börjat med mina änglatrumpeter och fuchsior.. biggrin.gif

Caprice
Magdis
Häruppe är det fortfarande bara ca 5 grader på dagarna så det dröjer nog ett tag innan jag får börja. Visst måste man väl ha skolat om dem också innan man börjar avhärda?
Angående belysning, ska lampan lysa dagtid men vara släckt på natten? Om man lyser på dem dygnet runt, mår de inte bra då?
Dzad
Skola om borde man väl... känns åtminstone lite märkligt om man skulle stoppa ut väldigt små plantor... det klarar de väl inte så bra som lite större växter.

CITAT
Det innebär mao att du ska vänja de små liven med uteklimatet..
Några timmar till att börja med under dagtid när det är ca 10-15 grader, och sedan tar du in dem..

Vad exakt med uteklimatet är det som de måste vänjas vid mest? Står de i ett ganska soligt fönstret är de ju vana vid det starka ljuset redan... eller? Om man haft under ljuslampa då? Är solljuset ordentligt mycket starkare?

Fuktigheten är ju också mycket högre utomhus. Men brukar det verkligen skapa problem då det blir fuktigare? Skulle det bli torrare kunde jag förstå.

Vinden spelar väl också en roll... Vad annat är det jag glömmer?
Borde man placera dem på speciella platser... t.ex. ganska vindstilla till att börja med och i solen?
Magdis
Jag tror att plantorna ska vänja sig vid direkt solljus och vind när de avhärdas. Jag kommer att ställa ut mina på altanen för jag har inget bättre ställe. Det är söderläge och ganska vindstilla. Jag antar att det är bäst att börja lite försiktigt så att man inte låter dem stå i solgasset för länge med en gång och gärna skyddar dem lite från vind också.
Jag kommer antagligen att tillbringa våren med att släpa mina plantor ut och in istället för att skriva uppsats, som jag borde göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon